سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
قاليشويي نيروهوايي
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
بهترين متخصص زنان و زايمان تهران
به گزارش تهران پرس، يكي از ويژگي هاي بارز فرش هاي ايراني زيبايي بي نظير طرح و نقش آنهاست كه از تمام فرش هاي جهان متمايز مي شوند و در هر كجا داراي طرفداران زيادي مي باشند.
لازمهي درك و فهم استاتيكي ، زيباشناسي ازيك اثر به اين معني كه انسان از پديدهاي زيبا لذت ببرد، درك چگونگي آن پديده و امر زيباست. شناخت و بررسي مباني و ريشههاي تشكيل دهنده در پديدههاي زيباشناسي كه باعث دريافت ذهن انسان از مشاهدهي زيبايي است، موضوع اصلي در دانش زيباشناسي است.
رنگ در قالي و دستبافتههاي ديگر ايراني كه حتي بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوي تغيير چندان محسوسي نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختياري نيز به دليل دريافت اصالت رنگ دوموتكس يكي از صنايع جهاني است كه مهر تاييد يونسكو را به خود اختصاص داده است.
تاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
در حال حاضر نيز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختياري مشغول به بافتن اين هنر زيبا هستند.
براي هرگره اي كه بر بافت قالي زده مي شود مهارت و علاقه نياز است
مريم عالي پور يكي از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ مي گويد: من از سن ۱۲ سالگي مشغول بافتن فرش شدم و تا الان اين هنر را ادامه مي دهيم.
وي مي گويد: بافتن فرش نه تنها به مهارت نياز دارد بايد علاقه نيز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالي پور تشريح مي كند: در چهارمحال و بختياري ۱۰۰ هزار بافنده بر روي ۴۵ هزار دار قالي كار مي كنند كه اين فرش ها در چهار سبك گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وي ادامه مي دهد: فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد و با شناسنامه دار شدن فرش يلمه خطر احتمالي كپي برداري از اين فرش ديگر وجودندارد.
عالي پور يكي ديگر از اقداماتي كه در همين راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بي سرپرست و بد سرپرست مي داند و ادامه مي دهد: از ۱۶ سال پيش به همراه يكي از دوستانم شروع به گذاشتن دارهاي قالي كرديم و تعداي از خانم هاي بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار داديم.
وي مي گويد: با خانواده هاي ثروتمند كه توانايي خريد قالي دست باف را داشتند رايزني كرديم كه فرش ها را از ما خريداري كرده كه ما بتوانيم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت كنيم.
عالي پور ادامه مي دهد: يك سالن را از آموزش و پرورش اجاره كرديم و خانواده هايي كه نياز به اين كار داشتند را در اين سالن گرد آوري كرده و براي آن ها دارهاي قالي را گذاشتيم.
وي اضافه مي كند: در اين سالن ۱۵ دار قالي گذاشته شد كه ۳۵ كارگر روي آن كار كردند كه در يك سال فرش ها تمام شد و توانستيم همه آن ها را به فروش برسانيم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.
اين ذوق و علاقه هنري در اين بانوي چهارمحالي نمايان شد اما با هدف كمك به نيازمندان به اينگونه كه زنان بي سرپرست و نيازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختياري شناسايي مي كرد و از ذوق ذاتي آن ها در زمينه فرش بافي استفاده كرده و از آن ها طلب همكاري نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است كه اين كار زيباي اين بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافي در چهارمحال و بختياري از چالشتر بوده است
عليرضا جيلان رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري اظهار كرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختياري و شروع فرشبافي در اين استان از چالشتر بوده است.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
قاليشويي نيروهوايي
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
بهترين متخصص زنان و زايمان تهران
به گزارش تهران پرس، يكي از ويژگي هاي بارز فرش هاي ايراني زيبايي بي نظير طرح و نقش آنهاست كه از تمام فرش هاي جهان متمايز مي شوند و در هر كجا داراي طرفداران زيادي مي باشند.
لازمهي درك و فهم استاتيكي ، زيباشناسي ازيك اثر به اين معني كه انسان از پديدهاي زيبا لذت ببرد، درك چگونگي آن پديده و امر زيباست. شناخت و بررسي مباني و ريشههاي تشكيل دهنده در پديدههاي زيباشناسي كه باعث دريافت ذهن انسان از مشاهدهي زيبايي است، موضوع اصلي در دانش زيباشناسي است.
رنگ در قالي و دستبافتههاي ديگر ايراني كه حتي بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوي تغيير چندان محسوسي نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختياري نيز به دليل دريافت اصالت رنگ دوموتكس يكي از صنايع جهاني است كه مهر تاييد يونسكو را به خود اختصاص داده است.
تاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
در حال حاضر نيز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختياري مشغول به بافتن اين هنر زيبا هستند.
براي هرگره اي كه بر بافت قالي زده مي شود مهارت و علاقه نياز است
مريم عالي پور يكي از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ مي گويد: من از سن ۱۲ سالگي مشغول بافتن فرش شدم و تا الان اين هنر را ادامه مي دهيم.
وي مي گويد: بافتن فرش نه تنها به مهارت نياز دارد بايد علاقه نيز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالي پور تشريح مي كند: در چهارمحال و بختياري ۱۰۰ هزار بافنده بر روي ۴۵ هزار دار قالي كار مي كنند كه اين فرش ها در چهار سبك گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وي ادامه مي دهد: فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد و با شناسنامه دار شدن فرش يلمه خطر احتمالي كپي برداري از اين فرش ديگر وجودندارد.
عالي پور يكي ديگر از اقداماتي كه در همين راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بي سرپرست و بد سرپرست مي داند و ادامه مي دهد: از ۱۶ سال پيش به همراه يكي از دوستانم شروع به گذاشتن دارهاي قالي كرديم و تعداي از خانم هاي بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار داديم.
وي مي گويد: با خانواده هاي ثروتمند كه توانايي خريد قالي دست باف را داشتند رايزني كرديم كه فرش ها را از ما خريداري كرده كه ما بتوانيم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت كنيم.
عالي پور ادامه مي دهد: يك سالن را از آموزش و پرورش اجاره كرديم و خانواده هايي كه نياز به اين كار داشتند را در اين سالن گرد آوري كرده و براي آن ها دارهاي قالي را گذاشتيم.
وي اضافه مي كند: در اين سالن ۱۵ دار قالي گذاشته شد كه ۳۵ كارگر روي آن كار كردند كه در يك سال فرش ها تمام شد و توانستيم همه آن ها را به فروش برسانيم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.
اين ذوق و علاقه هنري در اين بانوي چهارمحالي نمايان شد اما با هدف كمك به نيازمندان به اينگونه كه زنان بي سرپرست و نيازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختياري شناسايي مي كرد و از ذوق ذاتي آن ها در زمينه فرش بافي استفاده كرده و از آن ها طلب همكاري نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است كه اين كار زيباي اين بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافي در چهارمحال و بختياري از چالشتر بوده است
عليرضا جيلان رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري اظهار كرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختياري و شروع فرشبافي در اين استان از چالشتر بوده است.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
جيلان با اشاره به اينكه در فرش خشتي فرد همه طرحهايي كه دوست دارد و ربطي به هم ندارند را جداگانه ميآورد ادامه داد: اين ابتكاري است كه نميتوانيم بگوييم فقط مربوط به چهارمحال و بختياري بوده اما اينجا مورد توجه قرار گرفته است و خريداران در خارج از كشور هم به اين طرح علاقه نشان دادند.
سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
قاليشويي نيروهوايي
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
بهترين متخصص زنان و زايمان تهران
به گزارش تهران پرس، يكي از ويژگي هاي بارز فرش هاي ايراني زيبايي بي نظير طرح و نقش آنهاست كه از تمام فرش هاي جهان متمايز مي شوند و در هر كجا داراي طرفداران زيادي مي باشند.
لازمهي درك و فهم استاتيكي ، زيباشناسي ازيك اثر به اين معني كه انسان از پديدهاي زيبا لذت ببرد، درك چگونگي آن پديده و امر زيباست. شناخت و بررسي مباني و ريشههاي تشكيل دهنده در پديدههاي زيباشناسي كه باعث دريافت ذهن انسان از مشاهدهي زيبايي است، موضوع اصلي در دانش زيباشناسي است.
رنگ در قالي و دستبافتههاي ديگر ايراني كه حتي بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوي تغيير چندان محسوسي نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختياري نيز به دليل دريافت اصالت رنگ دوموتكس يكي از صنايع جهاني است كه مهر تاييد يونسكو را به خود اختصاص داده است.
تاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
در حال حاضر نيز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختياري مشغول به بافتن اين هنر زيبا هستند.
براي هرگره اي كه بر بافت قالي زده مي شود مهارت و علاقه نياز است
مريم عالي پور يكي از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ مي گويد: من از سن ۱۲ سالگي مشغول بافتن فرش شدم و تا الان اين هنر را ادامه مي دهيم.
وي مي گويد: بافتن فرش نه تنها به مهارت نياز دارد بايد علاقه نيز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالي پور تشريح مي كند: در چهارمحال و بختياري ۱۰۰ هزار بافنده بر روي ۴۵ هزار دار قالي كار مي كنند كه اين فرش ها در چهار سبك گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وي ادامه مي دهد: فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد و با شناسنامه دار شدن فرش يلمه خطر احتمالي كپي برداري از اين فرش ديگر وجودندارد.
عالي پور يكي ديگر از اقداماتي كه در همين راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بي سرپرست و بد سرپرست مي داند و ادامه مي دهد: از ۱۶ سال پيش به همراه يكي از دوستانم شروع به گذاشتن دارهاي قالي كرديم و تعداي از خانم هاي بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار داديم.
وي مي گويد: با خانواده هاي ثروتمند كه توانايي خريد قالي دست باف را داشتند رايزني كرديم كه فرش ها را از ما خريداري كرده كه ما بتوانيم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت كنيم.
عالي پور ادامه مي دهد: يك سالن را از آموزش و پرورش اجاره كرديم و خانواده هايي كه نياز به اين كار داشتند را در اين سالن گرد آوري كرده و براي آن ها دارهاي قالي را گذاشتيم.
وي اضافه مي كند: در اين سالن ۱۵ دار قالي گذاشته شد كه ۳۵ كارگر روي آن كار كردند كه در يك سال فرش ها تمام شد و توانستيم همه آن ها را به فروش برسانيم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.
اين ذوق و علاقه هنري در اين بانوي چهارمحالي نمايان شد اما با هدف كمك به نيازمندان به اينگونه كه زنان بي سرپرست و نيازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختياري شناسايي مي كرد و از ذوق ذاتي آن ها در زمينه فرش بافي استفاده كرده و از آن ها طلب همكاري نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است كه اين كار زيباي اين بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافي در چهارمحال و بختياري از چالشتر بوده است
عليرضا جيلان رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري اظهار كرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختياري و شروع فرشبافي در اين استان از چالشتر بوده است.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
جيلان با اشاره به اينكه در فرش خشتي فرد همه طرحهايي كه دوست دارد و ربطي به هم ندارند را جداگانه ميآورد ادامه داد: اين ابتكاري است كه نميتوانيم بگوييم فقط مربوط به چهارمحال و بختياري بوده اما اينجا مورد توجه قرار گرفته است و خريداران در خارج از كشور هم به اين طرح علاقه نشان دادند.
وي ادامه داد: با اينكه اين خشتها از هم جدا هستند اما در بحث رنگبندي، طرحها تلفيقي با هم دارند و از حدود ۲۴ رنگ مورد استفاده در اين قالي در تمام خشتها به كار برده شده است و با وجود اين رنگهاي محدود و پراكندگي آن در كل فرش و حاشيههايي كه استفاده شده، فرشي در اختيار خواهد بود كه عليرغم طرحهاي جداجدا يكدست است.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري با اشاره به اينكه در سال ۹۶ اين فرش ثبت جهاني شد بيان داشت: استقبال از فرش بختياري در دنيا به دليل استفاده از رنگهاي تند بهگونهاي است كه نمونه آن را در ساير فرشها نميتوان يافت چون تندي رنگهاي بهكاررفته در آنها گرفته شده است.
سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
قاليشويي نيروهوايي
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
بهترين متخصص زنان و زايمان تهران
به گزارش تهران پرس، يكي از ويژگي هاي بارز فرش هاي ايراني زيبايي بي نظير طرح و نقش آنهاست كه از تمام فرش هاي جهان متمايز مي شوند و در هر كجا داراي طرفداران زيادي مي باشند.
لازمهي درك و فهم استاتيكي ، زيباشناسي ازيك اثر به اين معني كه انسان از پديدهاي زيبا لذت ببرد، درك چگونگي آن پديده و امر زيباست. شناخت و بررسي مباني و ريشههاي تشكيل دهنده در پديدههاي زيباشناسي كه باعث دريافت ذهن انسان از مشاهدهي زيبايي است، موضوع اصلي در دانش زيباشناسي است.
رنگ در قالي و دستبافتههاي ديگر ايراني كه حتي بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوي تغيير چندان محسوسي نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختياري نيز به دليل دريافت اصالت رنگ دوموتكس يكي از صنايع جهاني است كه مهر تاييد يونسكو را به خود اختصاص داده است.
تاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
در حال حاضر نيز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختياري مشغول به بافتن اين هنر زيبا هستند.
براي هرگره اي كه بر بافت قالي زده مي شود مهارت و علاقه نياز است
مريم عالي پور يكي از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ مي گويد: من از سن ۱۲ سالگي مشغول بافتن فرش شدم و تا الان اين هنر را ادامه مي دهيم.
وي مي گويد: بافتن فرش نه تنها به مهارت نياز دارد بايد علاقه نيز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالي پور تشريح مي كند: در چهارمحال و بختياري ۱۰۰ هزار بافنده بر روي ۴۵ هزار دار قالي كار مي كنند كه اين فرش ها در چهار سبك گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وي ادامه مي دهد: فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد و با شناسنامه دار شدن فرش يلمه خطر احتمالي كپي برداري از اين فرش ديگر وجودندارد.
عالي پور يكي ديگر از اقداماتي كه در همين راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بي سرپرست و بد سرپرست مي داند و ادامه مي دهد: از ۱۶ سال پيش به همراه يكي از دوستانم شروع به گذاشتن دارهاي قالي كرديم و تعداي از خانم هاي بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار داديم.
وي مي گويد: با خانواده هاي ثروتمند كه توانايي خريد قالي دست باف را داشتند رايزني كرديم كه فرش ها را از ما خريداري كرده كه ما بتوانيم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت كنيم.
عالي پور ادامه مي دهد: يك سالن را از آموزش و پرورش اجاره كرديم و خانواده هايي كه نياز به اين كار داشتند را در اين سالن گرد آوري كرده و براي آن ها دارهاي قالي را گذاشتيم.
وي اضافه مي كند: در اين سالن ۱۵ دار قالي گذاشته شد كه ۳۵ كارگر روي آن كار كردند كه در يك سال فرش ها تمام شد و توانستيم همه آن ها را به فروش برسانيم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.
اين ذوق و علاقه هنري در اين بانوي چهارمحالي نمايان شد اما با هدف كمك به نيازمندان به اينگونه كه زنان بي سرپرست و نيازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختياري شناسايي مي كرد و از ذوق ذاتي آن ها در زمينه فرش بافي استفاده كرده و از آن ها طلب همكاري نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است كه اين كار زيباي اين بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافي در چهارمحال و بختياري از چالشتر بوده است
عليرضا جيلان رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري اظهار كرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختياري و شروع فرشبافي در اين استان از چالشتر بوده است.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
قاليشويي نيروهوايي
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
بهترين متخصص زنان و زايمان تهران
به گزارش تهران پرس، يكي از ويژگي هاي بارز فرش هاي ايراني زيبايي بي نظير طرح و نقش آنهاست كه از تمام فرش هاي جهان متمايز مي شوند و در هر كجا داراي طرفداران زيادي مي باشند.
لازمهي درك و فهم استاتيكي ، زيباشناسي ازيك اثر به اين معني كه انسان از پديدهاي زيبا لذت ببرد، درك چگونگي آن پديده و امر زيباست. شناخت و بررسي مباني و ريشههاي تشكيل دهنده در پديدههاي زيباشناسي كه باعث دريافت ذهن انسان از مشاهدهي زيبايي است، موضوع اصلي در دانش زيباشناسي است.
رنگ در قالي و دستبافتههاي ديگر ايراني كه حتي بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوي تغيير چندان محسوسي نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختياري نيز به دليل دريافت اصالت رنگ دوموتكس يكي از صنايع جهاني است كه مهر تاييد يونسكو را به خود اختصاص داده است.
تاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
در حال حاضر نيز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختياري مشغول به بافتن اين هنر زيبا هستند.
براي هرگره اي كه بر بافت قالي زده مي شود مهارت و علاقه نياز است
مريم عالي پور يكي از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ مي گويد: من از سن ۱۲ سالگي مشغول بافتن فرش شدم و تا الان اين هنر را ادامه مي دهيم.
وي مي گويد: بافتن فرش نه تنها به مهارت نياز دارد بايد علاقه نيز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالي پور تشريح مي كند: در چهارمحال و بختياري ۱۰۰ هزار بافنده بر روي ۴۵ هزار دار قالي كار مي كنند كه اين فرش ها در چهار سبك گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وي ادامه مي دهد: فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد و با شناسنامه دار شدن فرش يلمه خطر احتمالي كپي برداري از اين فرش ديگر وجودندارد.
عالي پور يكي ديگر از اقداماتي كه در همين راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بي سرپرست و بد سرپرست مي داند و ادامه مي دهد: از ۱۶ سال پيش به همراه يكي از دوستانم شروع به گذاشتن دارهاي قالي كرديم و تعداي از خانم هاي بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار داديم.
وي مي گويد: با خانواده هاي ثروتمند كه توانايي خريد قالي دست باف را داشتند رايزني كرديم كه فرش ها را از ما خريداري كرده كه ما بتوانيم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت كنيم.
عالي پور ادامه مي دهد: يك سالن را از آموزش و پرورش اجاره كرديم و خانواده هايي كه نياز به اين كار داشتند را در اين سالن گرد آوري كرده و براي آن ها دارهاي قالي را گذاشتيم.
وي اضافه مي كند: در اين سالن ۱۵ دار قالي گذاشته شد كه ۳۵ كارگر روي آن كار كردند كه در يك سال فرش ها تمام شد و توانستيم همه آن ها را به فروش برسانيم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.
اين ذوق و علاقه هنري در اين بانوي چهارمحالي نمايان شد اما با هدف كمك به نيازمندان به اينگونه كه زنان بي سرپرست و نيازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختياري شناسايي مي كرد و از ذوق ذاتي آن ها در زمينه فرش بافي استفاده كرده و از آن ها طلب همكاري نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است كه اين كار زيباي اين بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافي در چهارمحال و بختياري از چالشتر بوده است
عليرضا جيلان رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري اظهار كرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختياري و شروع فرشبافي در اين استان از چالشتر بوده است.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش دي
سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
قاليشويي نيروهوايي
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
بهترين متخصص زنان و زايمان تهران
به گزارش تهران پرس، يكي از ويژگي هاي بارز فرش هاي ايراني زيبايي بي نظير طرح و نقش آنهاست كه از تمام فرش هاي جهان متمايز مي شوند و در هر كجا داراي طرفداران زيادي مي باشند.
لازمهي درك و فهم استاتيكي ، زيباشناسي ازيك اثر به اين معني كه انسان از پديدهاي زيبا لذت ببرد، درك چگونگي آن پديده و امر زيباست. شناخت و بررسي مباني و ريشههاي تشكيل دهنده در پديدههاي زيباشناسي كه باعث دريافت ذهن انسان از مشاهدهي زيبايي است، موضوع اصلي در دانش زيباشناسي است.
رنگ در قالي و دستبافتههاي ديگر ايراني كه حتي بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوي تغيير چندان محسوسي نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختياري نيز به دليل دريافت اصالت رنگ دوموتكس يكي از صنايع جهاني است كه مهر تاييد يونسكو را به خود اختصاص داده است.
تاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
در حال حاضر نيز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختياري مشغول به بافتن اين هنر زيبا هستند.
براي هرگره اي كه بر بافت قالي زده مي شود مهارت و علاقه نياز است
مريم عالي پور يكي از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ مي گويد: من از سن ۱۲ سالگي مشغول بافتن فرش شدم و تا الان اين هنر را ادامه مي دهيم.
وي مي گويد: بافتن فرش نه تنها به مهارت نياز دارد بايد علاقه نيز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالي پور تشريح مي كند: در چهارمحال و بختياري ۱۰۰ هزار بافنده بر روي ۴۵ هزار دار قالي كار مي كنند كه اين فرش ها در چهار سبك گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وي ادامه مي دهد: فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد و با شناسنامه دار شدن فرش يلمه خطر احتمالي كپي برداري از اين فرش ديگر وجودندارد.
عالي پور يكي ديگر از اقداماتي كه در همين راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بي سرپرست و بد سرپرست مي داند و ادامه مي دهد: از ۱۶ سال پيش به همراه يكي از دوستانم شروع به گذاشتن دارهاي قالي كرديم و تعداي از خانم هاي بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار داديم.
وي مي گويد: با خانواده هاي ثروتمند كه توانايي خريد قالي دست باف را داشتند رايزني كرديم كه فرش ها را از ما خريداري كرده كه ما بتوانيم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت كنيم.
عالي پور ادامه مي دهد: يك سالن را از آموزش و پرورش اجاره كرديم و خانواده هايي كه نياز به اين كار داشتند را در اين سالن گرد آوري كرده و براي آن ها دارهاي قالي را گذاشتيم.
وي اضافه مي كند: در اين سالن ۱۵ دار قالي گذاشته شد كه ۳۵ كارگر روي آن كار كردند كه در يك سال فرش ها تمام شد و توانستيم همه آن ها را به فروش برسانيم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.
اين ذوق و علاقه هنري در اين بانوي چهارمحالي نمايان شد اما با هدف كمك به نيازمندان به اينگونه كه زنان بي سرپرست و نيازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختياري شناسايي مي كرد و از ذوق ذاتي آن ها در زمينه فرش بافي استفاده كرده و از آن ها طلب همكاري نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است كه اين كار زيباي اين بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافي در چهارمحال و بختياري از چالشتر بوده است
عليرضا جيلان رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري اظهار كرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختياري و شروع فرشبافي در اين استان از چالشتر بوده است.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
جيلان با اشاره به اينكه در فرش خشتي فرد همه طرحهايي كه دوست دارد و ربطي به هم ندارند را جداگانه ميآورد ادامه داد: اين ابتكاري است كه نميتوانيم بگوييم فقط مربوط به چهارمحال و بختياري بوده اما اينجا مورد توجه قرار گرفته است و خريداران در خارج از كشور هم به اين طرح علاقه نشان دادند.
وي ادامه داد: با اينكه اين خشتها از هم جدا هستند اما در بحث رنگبندي، طرحها تلفيقي با هم دارند و از حدود ۲۴ رنگ مورد استفاده در اين قالي در تمام خشتها به كار برده شده است و با وجود اين رنگهاي محدود و پراكندگي آن در كل فرش و حاشيههايي كه استفاده شده، فرشي در اختيار خواهد بود كه عليرغم طرحهاي جداجدا يكدست است.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري با اشاره به اينكه در سال ۹۶ اين فرش ثبت جهاني شد بيان داشت: استقبال از فرش بختياري در دنيا به دليل استفاده از رنگهاي تند بهگونهاي است كه نمونه آن را در ساير فرشها نميتوان يافت چون تندي رنگهاي بهكاررفته در آنها گرفته شده است.vvvv
سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
قاليشويي نيروهوايي
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي
برچسب: ،
ادامه مطلب
بازدید: