همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

شناسنامه‌دار كردن فرش اردبيل براي رسيدن به جايگاه واقعي آن در دنيا ضروري است

شناسنامه‌دار كردن فرش اردبيل براي رسيدن به جايگاه واقعي آن در دنيا ضروري است
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل گفت: شناسنامه‌دار كردن توليدات فرش منطقه مي‌تواند مسير رسيدن فرش اردبيل به جايگاه واقعي در دنيا را رقم بزند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، رامين صادقي در جريان بازديد از نمايشگاه فرش در جمع خبرنگاران اظهار كرد: هنر و صنعت در توليد فرش متبلور شده و توجه جدي در جهت استفاده از اين ظرفيت براي ايجاد اشتغال و درآمد مي‌تواند گامي در جهت توسعه اين هنر صنعت باشد.

وي با اشاره به طرح ملي شناسنامه‌دار كردن توليدات فرش در هر منطقه از كشور، افزود: طرح شناسنامه‌دار كردن توليدات در حوزه فرش هر منطقه از سوي مركز ملي فرش مطرح شده است كه نبايد از اين موضوع عقب بمانيم زيرا احياي فرش اردبيل و تعيين مشخصات آن و گرفتن شناسنامه براي فرش منطقه زمينه ارتقاي اين هنرصنعت به جايگاه واقعي در جهان فراهم و شاهد توسعه صادرات غيرنفتي در كشور باشيم.

صادقي با بيان اينكه صنعت فرش مظلوم و بافنده فرش مظلوم‌تر از آن  است، ادامه داد: موضوع بيمه قالي‌بافان مسئله‌اي است كه در سال‌هاي اخير مشكلاتي را براي اين قشر به وجود آورده كه اميدواريم با همكاري‌ دستگاه‌هاي ذي‌ربط گوشه‌اي از مشكلات اين بافندگان فرش كه هنر و سلامت جسماني خود را در اين راه گذاشته‌اند رفع شود.  

مقالات ديگر: قاليشويي حكيميه

رييس صنعت، معدن و تجارت استان بيان كرد: اعطاي تسهيلات مربوط به سال‌جاري آغاز شده كه سازمان صنعت، معدن، تجارت استان نيز در كنار ساير دستگاه‌هاي اجرايي با هم‌افزايي و تمام توان تلاش مي‌كند با مرتفع كردن نيازهاي مالي بافندگان فرش و ايجاد اشتغال از شرايط كنوني گامي فراتر روند.

صادقي با اشاره به ضرورت احياي اصالت فرش اردبيل بر برگزاري همايشي در اين خصوص تاكيد كرد و گفت: استفاده از نخبگان و پيشكسوتان و تحصيلكردگان عرصه فرش مي‌تواند بيشترين بازدهي را با كمترين هزينه در احياي اين هنر صنعت به همراه داشته باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۲۶:۱۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

خانه نشيني فرش ايران در سايه تحريم ها

خانه نشيني فرش ايران در سايه تحريم ها
فرش ايران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت به‌روزرساني طراحي نقشه‌ها ي فرش ايراني
فرش ايران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت به‌روزرساني طراحي نقشه‌ها ي فرش ايراني
جايگاه صادرات فرش دستباف ايران در مقايسه با ساير اقلام صادراتي هر روز رو به افول و كاهش است ، متاسفانه به دليل خريداري مواد اوليه با قيمت هاي بالا، نرخ اين هنر تمام شده براي اغلب مردم در بازار هاي داخلي چندان با دخل و خرجشان نمي خواند و در بازارهاي خارجي هم هماسايگان ايران با الگو گيري و كپي كردن نقشه هاي اصيل قالي ايراني تمام همت و توان خود را به گرفته اند كه سهم و جايگاه اول را در توليد فرش دستبافت از آن خود كنند و بازار هاي صادراتي ايران را به سمت خوشان بكشانند.
زهرا نصيري

به گزارش پايگاه خبري ربيع، فرش دستبافت اين هنر- بسيار اصيل ايراني كه از دير باز خواستگاه بسياري از جهانگردان و كشورها بوده و به عنوان يك فعاليت مكمل مشاغل كشاورزي و روستايي بشمار ميرو اما درسال هاي اخير و به مدد دولت هايي كه بر سر كار بودنند ،چندان نگاه معنا داري به اين صنعت- هنر نشد و همين نظرتنگي ها به فرش دستبافت ايران سبب گرديد تا به مرور و طي سال ها، بخش بزرگي از بازار‌هاي صادراتي فرش دستباف ايران به حاشيه رود و مشتري هاي هميشگي فرش ايران ،امروز فرش‌هاي هند، چين، پاكستان و افغانستان را به خانه ببرند.

متاسفانه شرايط خاص بين المللي و تحريم ها هم آتشي بود كه به دامن اين هنر اصيل افتاد وباعث گرديد كه بسياري از كارگاه هاي محلي و خانگي فرش دستبافت كه زماني توسط هنرمندان زبر دست نقش قوچ و لچك و ترنج را بر قالي ايران مشق مي كرد رو به تعطيلي بكشاند و اين هنردر ناملايمات روزگار علاوه بر ضرر هاي اقتصادي كه به واسطه رقابت كشور هاي ديگر با آن رو به رو بود دربحث اشتغالزايي نيز دچار بحران شود و كارگران ماهري را در كارگاه هاي قالي بافي از دست بدهد كه خط به خط وجودشان را با خفت خفت اين قالي ها گره زده وآنان را به زيبايي هر چه تمام تر روانه بازاركرده اند.

اما با همه اوضاع و احوال و تنگاهايي كه فرش ايران در بازار هاي بين المللي و داخلي با آن روبه رو است ولي باز هم متوليان و كار بلد هاي هنر اصيل فرش ايراني در تلاش اند تا بتوانند با گره زدن توليدات خود به بازار هاي جهاني دري رو به سوي اميد و پيشرفت و حضور بازرگانان خارجي براي خريد اين هنر سراسر افتخار به كشور باز كنند ، از جمله اين اقدامات مي توان به برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي فرش چه به ميزباني كشور و چه به عنوان شركت كننده در ديگركشور ها اشاره كرد.

مقالات ديگر: قاليشويي بلوار بهار حكيميه

در همين زمينه بيست‌وپنجمين نمايشگاه فرش دستباف اصفهان با هدف آشتي دادن توليدكنندگان و مصرف كنندگان و توسعه جايگاه اين هنر صنعت، پنجم تا دهم بهمن ماه در محل دائمي برگزاري نمايشگاه‌هاي اصفهان برگزار مي شود.

در سال گذشته ميزان صادرات فرش دستبافت به ۶۵ ميليون دلار كاهش يافت

رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان درگفتگو با كيمياي وطن در خصوص تعداد بافندگان فرش در اصفهان، گفت: همن اكنون ۴۳۰ بافنده فرش در استان اصفهان فعال هستند كه به دليل مشكلات توليد و تحريم ها ، تعداد بافندگان فرش استان كاهش يافته كه اين ضعف بزرگي است.

 سعيد عصاچي درباره ضرورت فرهنگسازي هنر فرش دستباف، گفت: در سال ۷۳ ميزان صادرات فرش دو ميليارد دلار بود كه سال گذشته به دليل تحريم ها و ديگر مشكلات بانكي ميزان صادرات آن به ۶۵ ميليون دلار كاهش يافته است كه بنابر آمارهاي رسمي ۱۳ درصد اين آمار مربوط به اصفهان است، اگرچه معتقديم ميزان صادرات اين محصول از اصفهانه بيشتر است.

وي عدم بازاريابي خارجي و استفاده از موقعيت ها براي فرش ايران را مورد اشاره قرار داد و گفت:با وجود فرصت خوبي كه در جام جهاني قطر براي فروش فرش دستباف ايراني وجود داشت، اما به دليل وجود اين قوانين، فرشي از ايران به قطر صادر نشد.

خلأ نبود فرش ايراني در بازارهاي خارجي و سواستفاده برخي كشورها

به اعتقاد رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان، در حوزه فرش دستباف خودتحريمي كرده‌ايم و رقبا توانسته‌ اند از خلأ نبود فرش ايراني استفاده كرده و بازارهاي فرش ايراني را از آن خود كنند.

وي درباره جايگاه طرح و نقشه هاي اصيل فرش ايراني در حفظ بازارهاي صادارتي  به كيمياي وطن گفت: طراحي فرش بايد علاوه بر حفظ اصالت آن، با دكوراسيون داخلي هماهنگ باشد، بنابراين به‌روزرساني طراحي نقشه‌ها ي فرش ايراني ضرورت داد، چراكه امروز فرش‌هاي غيرهنري كشورهاي رقيب و فرش‌هاي امروزي ماشيني جايگاه فرش دستباف را گرفته‌اند.

زهرا نصيري


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۶:۰۳ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)