يك فعال حوزه فرش:
فرش، زيبايياش را به نقشه مديون است
ايسنا/زنجان يك فعال حوزه فرش گفت: يكي از موارد بنيادي و اساسي توليد فرش، مرحله نقشهكشي و طراحي آن است كه زيبايي فرش مديون طراحياش است.
بيشتر بخوانيد« بهترين كلينيك لمينت دندان در تهران
ناصر حسينخاني در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به طراحي نقشه فرش، اظهار كرد: طراحي و نقاشي فرش يكي از بخشهاي مهم توليد فرش است. پويايي طراحي ميتواند زمينه بازارگرمي فرش دستباف را ايجاد كند و اين پويايي در گرو حضور بيشتر جوانان در اين عرصه است.
وي افزود: رونق بازار فرش باعث رغبت جوانان براي حضور در اين عرصه است و اميدواريم با رونق اين هنر - صنعت، شاهد افزايش تقاضاي نقوش جديد و استاندارد از جانب بافندگان باشيم و با رغبت بافندگان، متقاضيان خانگي و تجاري نيز با طرح، نقشه و حتي رنگبنديهاي جديدي مواجه ميشوند و بازار تنوع بيشتري را در خود جاي ميدهد.
اين فعال حوزه فرش ادامه داد: از گذشته تاكنون فرش ايراني به دلايلي مانند زيبايي، ظرافت، طرح، بافت و رنگ در عرصه جهاني داراي اعتبار است. دليل اساسي حفظ اين موقعيت و ارتقاي آن در طول اين سالها توجه و دقت عوامل توليد آن است اما در اين بين يكي از موارد بنيادي و اساسي توليد فرش مرحله نقشهكشي و طراحي آن است كه زيبايي فرش مديون طراحياش است.
پيشران حوزه فرش طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در زنجان، با اشاره به ايراداتي كه در برخي نقشههاي در حال بافت به وجود آمده است، تصريح كرد: در استان زنجان نقشههاي قلتوق، بيدگينه و دهجلال ثبت جهاني شده است. در حال حاضر برخي نقشهها را ميتوان اصلاح هندسي كرد، به طوري كه در برخي فرشها شاهد آن هستيم كه گل گوشه وجود ندارد و يا بافتهها قرينه نيست كه سبب ميشود كيفيت بافت و حتي نقشه كاهش يابد.
حسينخاني يادآور شد: بايد جوانان وارد حوزه طراحي فرش شوند؛ چراكه آنان با توجه به نگرشي كه دارند، ميتوانند نقشههاي جديدتري را طراحي كنند، نقشههايي كه در آينده نيز مورد توجه و ذائقه بازار باشد، زيرا آينده متعلق به جوانان است.
مقالات ديگر: قاليشويي تهران نو
اجاره ميز و صندلي شرق تهران
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت:
۰۲:۵۳:۰۳ توسط:ادمين موضوع:
نظرات (0)
چشمانداز باغ دلگشاي ايراني در فرش ايران
قالي ايراني همان باغ ايراني كه حوضها، جويها، درختان و گلها و ديوارهايي است كه باغ را محصور كردهاند و به فراخور دوران و ذوق هنرمندان دچار تغيير شدهاند.به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، باغ ايراني همان فردوس يا بهشت است و قالي از باغهاي ايراني الهام گرفته شده است، گفته ميشود پرديسها، باغهاي بزرگ ايران كهن، در دوران خود از هفت ديواره تشكيل ميشدند و در اين فضاي محصور، درختان، نهرها و بوستان آن از نفوذ دشمنان و اهريمنان پاسداري ميشدند.
بيشتر بخوانيد:قاليشويي تهران نو
هفت ديواره باغ در قالي همان حاشيهها هستند، از هفت ديوار پرديس، يك ديوار پهنتر بوده كه اين ديوار در قالي همان حاشيه پهنتر است كه بيشتر از حاشيههاي ديگر خودنمايي ميكند و با انواع نقشهاي گياهي و جانوري آراسته ميشود، جوي آبي كه در چهارگوشه باغ جريان دارد در قالي به شكل داخليترين نوار قالي درآمده كه همان آبراههاي است كه از حوض مركزي و نهرهاي اصلي در باغ جريان گرفته است.
نقش فرش "باغي" كه در دوران صفويه به نامهاي "گلستان" يا "گلزار" شهره بود بيشترين نزديكي به نقشهي باغهاي ايراني را دارد.آنچنان كه علي حصوري پژوهشگر فرش در كتابش "فرش سيستان " گفته است، نقشه گلستان كه تصويري از فردوسها و باغهاي ايران است دست كم متعلق به هزاره دوم پيش از ميلاد هستند و از اين دست قاليهاي نقش باغي قديمي، تنها بيست عدد در موزههاي جهان موجود است و، اما نقش فرشي ديگر كه باز كرد بسيار زيبايي از باغهاي ايراني ست، قاليهاي "قابقابي"يا "خشتي" است.
نقش اين قاليها همان نقش باغهاي ايرانيِ مملو از باغچههايي است كه پشت سر هم در رديفها و ستونها قرار گرفته اند.
در اين نقش هر قاب سرو يا بته سركج (بته جقّه) يا گل سرخ و يا كاج و درخت مجنوني را به نمايش ميگذارد كه هر كدام در حصار باغچهها طنازي ميكنند.
بسياري از نقش فرشهاي ايران در گروه نقشههاي گلستان جاي ميگيرند و از اين جمله نقشه "لچك و ترنج" است كه خود زاييده نقش گلستان يا همان باغي است. حوضهاي باغهاي باستاني در نقشه قالي گلستان به مرور و نه به يكباره برجستهتر شده اند و به باغچههايي آراسته تبديل شدهاند كه همان ترنجها هستند.
نقشهي سه ترنج از معروفترين و رايجترين اين فرش هاست كه با نقشهاي ساده و سمبليك، چون ماهيها و گاه با نقوش گياهي و اسليمي و جانوري آراسته شده اند و، اما به مرور يكي از سه ترنج يا سه حوض از ۲ ديگري بزرگتر شده و در برخي موارد "سلسله" را تشكيل داده كه يك حوض سراسري بزرگ است و در ادامه شكل گيري و تكوين نقشه "لچك و ترنج "۲ حوض ديگر كمكم به طرف حاشيه رفته و به نصف ترنج تبديل شده اند و باز نصف ترنجها به ۲ قسمت تبديل و به ۲ گوشه فرش رفته و بدين ترتيب به صورت چهار لچكي در چهار گوشه فرش پديدار شده اند.
به واقع لچك يك چهارم ترنج مياني است و همه با نقوش دلانگيز اسليميها و گل و برگها آراسته شدهاند.
ادامه مطلب...
مقالات ديگر: جراحي دندان نهفته
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت:
۱۰:۰۳:۲۸ توسط:ادمين موضوع:
نظرات (0)
تبريز، پايتخت جهاني فرش دستبافت
به نقل از مردم سالاري مديركل ميراثفرهنگي، گردشگري و صنايعدستي آذربايجان شرقي از مشاركت دستگاههاي اجرايي استان در فعالسازي دبيرخانه تبريز، پايتخت جهاني فرش دستبافت خبر داد.
تبريز، پايتخت جهاني فرش دستبافت
مديركل ميراثفرهنگي، گردشگري و صنايعدستي آذربايجان شرقي از مشاركت دستگاههاي اجرايي استان در فعالسازي دبيرخانه تبريز، پايتخت جهاني فرش دستبافت خبر داد.
روز يكشنبه پنجم ارديبهشتماه، جلسه مشترك مابين ادارهكل ميراثفرهنگي، سازمان مديريت و برنامهريزي، سازمان صمت، شهركهاي صنعتي و شهرداري تبريز به رياست علي جهانگيري_ معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري آذربايجانشرقي و دبير تبريز شهرجهاني فرش دستبافت از سوي وزير ميراثفرهنگي، با هدف فعال سازي اين دبيرخانه برگزار شد.
قاليشويي حسين آباد
احمد حمزه زاده، مدير كل ميراث فرهنگي در اين جلسه با بيان اينكه نام تبريز سال ۱۳۹۴ به عنوان پايتخت جهاني فرش دستبافت در يونسكو به ثبت رسيده است، ادامه داد: با توجه به سبقه غني آذربايجان به مركزيت تبريز در توليد فرشهاي نفيس دستبافت توسط هنرمندان خوشنام و ماهر، سال ۹۴ اين شهر به عنوان پايتخت جهاني فرش دستبافت در يونسكو به ثبت رسيد و خانه كلكتهچي (صلحجو) به عنوان دبيرخانه آن انتخاب شد.
وي با بيان اينكه در اين جلسه مشترك، فعالسازي مجدد اين دبيرخانه با مشاركت همهجانبه دستگاههاي ذيربط به طور جدي در دستور كار قرار گرفت، گفت: در اين جلسه با توجه به ارائه برنامههاي مشترك تدوين شده پس از بررسيهاي تخصصي تشكيل گروهكاري اقتصاد فرش تبريز ذيل كارگروه اقتصادي آذربايجان شرقي، تشكيل شوراي راهبري و تعيين مسئول دبيرخانه در دستور كار قرار گرفت.
حمزهزاده اظهار كرد: به دنبال تشكيل اين جلسه مشترك به رياست معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري آذربايجان شرقي، توسعه فعاليتهاي دبيرخانه، رسيدگي مستمر به امور هنرمندان فعال در حوزه توليد فرش دستبافت، برنامهريزي در راستاي جذب اعتبار لازم براي پيشبرد اهداف توسعهاي، معرفي جامع ملي و بينالمللي ظرفيتهاي تبريز به عنوان پايتخت جهاني فرش دستباف در دستور كار دستگاههاي اجرايي دخيل در اين موضوع قرار گرفت.
مقالات ديگر: قاليشويي شرق تهران
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت:
۰۱:۲۲:۱۳ توسط:ادمين موضوع:
نظرات (0)