همه چیز دان همه چیز دان .

همه چیز دان

قالی کرمان بر دار شد/ خانه‌نشینی قالیبافان

رها شدن اقتصاد بومی؛

قالی کرمان بر دار شد/ خانه‌نشینی قالیبافان

 


قالیشویی اتوبان باقری

کرمان – قالی کرمان که تا چند سال قبل از نظر کیفیت، طرح و نقش سرآمد بود، این روزها درگیر و دار گرانی مواد اولیه و موانع صادرات بر دار شده است.

 


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: قدمت قالی کرمان و نقشه‌هایی که بر روی تار و پود فرش‌های دستباف کرمان نقش می‌بندند به دوران صفویان بر می‌گردد.

 


قدیمی ترین نقش‌هایی که نسخه اصلی آن هنوز وجود دارد به ۵۰۰ سال قبل برمی گردد و استفاده از همین نقش و رنگ‌های طبیعی در کنار کیفیت پشمی که از دام‌های استان تأمین می‌شود قالی کرمان را زبان زد کرده است.

 


وضعیت قالیبافان هر روز بدتر می‌شود

 


این صنعت در طول سال‌ها با فرهنگ مردم نیز گره خورده و زیر شاخه‌هایی مانند رنگرزی، پشم ریسی و تجارت قالی ایجاد کرده است، بافت قالی همچنین موجب سرودن شعرهایی مرتبط با قالی بافی شده است به طوری که آموزش قالی نیز در کارگاه‌های شهرهای مختلف کرمان با استفاده از همین اشعار انجام می‌شود در واقع هر طرح قالی همراه با اشعار به قالیبافان ارائه می‌شد.

 


تا چند سال قبل در محله‌های قدیمی شهر کرمان و شهرهای دیگر استان به ویژه راور صدای قالیبافان را که همراه با شعر قالی‌ها را می‌بافتند شنیده می‌شد.

 


تا چند سال قبل در محله‌های قدیمی شهر کرمان و شهرهای دیگر استان به ویژه راور صدای قالیبافان که همراه با شعر خوانی قالی‌ها را می‌بافتند شنیده می‌شداما طی چند سال اخیر وضعیت قالیبافان کرمان هر روز بدتر می‌شود، افزایش قیمت نهاده‌های اولیه، بافت قالی در پاکستان و بنگلادش و چین با طرح قالی کرمان، افزایش تولید قالی‌های ماشینی با طرح‌های سنتی کرمان، عدم حمایت از قالیبافان، مشکلات و موانع در زمینه صادرات هر روز وضعیت این صنعت را بدتر می‌کند.

 


شیوع کرونا و تحریم‌ها نیز باعث شد بازار کشورهای اروپایی و آمریکا به عنوان مهمترین مشتری فرش کرمان نیز از دست برود.

 


بازار گنجعلیخان راکدتر از همیشه

 


راسته بازار خیابان گنجعلیخان در مجاورت بازار تاریخی کرمان این روزها راکدتر از همیشه است، فروشندگان کمتر شده و تولید کنندگان و بافندگان نیز موانع بیشتری پیش روی خود دارند.

 


۴۰ هزار قالی باف در کرمان فعال هستند که تنها ۱۸ هزار نفر از آنها بیمه شده‌اند و بسیاری از این افراد نیز با توجه به افزایش قیمت نخ، پشم و رنگ توان تأمین نهاده‌ها برای بافت قالی را ندارند.

 


فرش کرمان می‌تواند به یکی از ستون‌های اقتصاد مقاومتی و بومی در استان کرمان تبدیل شود، فرش بافی در خون مردم کرمان است اما مسئولان استان کرمان به جای سرمایه گذاری برای گسترش قالی بافی به عنوان یکی از مشاغل خانگی این حوزه اقتصادی را به کلی فراموش کرده‌اند و حتی از قالیبافان حرفه‌ای هم هیچ حمایت مشخصی نمی‌کنند.

 


محمد قربانی از جمله فعالان تولید قالی است که به خبرنگار مهر می‌گوید: در صنعت قالی کرمان از رنگ‌های طبیعی گیاهان دشت‌های کرمان و دام‌های رابر و بافت برای تولید پشم استفاده می‌شود اما خشکسالی تولید این گیاهان و پشم را کاهش جدی داده است و در برخی از موارد مجبور به ورود نهاده‌ها از سایر استان‌ها هستیم، در مقابل اگر قالی هم تولید شود فروش قالی مشکل شده است.

 


وی ادامه داد: به دلیل گران شدن قالی دست باف مردم عادی توان خریدشان کاهش یافته و صادرات فرش هم به شدت با مشکل مواجه شده است. مهمترین بازار مصرف قالی کرمان کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، فرانسه، انگلیس، اتریش و آمریکا بود که همه تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

 


کارگاه‌هایی که یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

 


وی گفت: سعی شده از راه‌های مختلف این مشکلات را رفع کنیم اما بازگشت ارز و حفظ بازار رسمی عملاً با چالش مواجه شده است، بسیاری از قالیبافان در این شرایط خانه نشین شده‌اند و کارگاه‌ها تعطیل هستند.

 


قالی کرمان بر دار شد/ خانه نشینی قالیبافان

 


یکی از فروشندگان قالی کرمانی که در خیابان گنجعلیخان فعال است، به خبرنگار مهر می‌گوید: عملاً امکان صادرات نداریم، خریداران هم کاهش یافته‌اند چون گردشگری برای خرید وارد کرمان نمی‌شود.

 


وی گفت: امیدواریم بعد ار واکسیناسیون وضعیت ورود گردشگران بهبود یابد و بتوانیم حداقل در زمینه فروش تابلو فرش روزنه‌ای از امید پیدا کنیم در غیر این صورت این صنعت به زودی ورشکست می‌شود.

 


امیدواریم بعد واکسیناسیون وضعیت ورود گردشگران بهبود یابد و بتوانیم حداقل در زمینه فروش تابلو فرش روزنه‌ای از امید پیدا کنیم در غیر این صورت این صنعت به زودی ورشکست می‌شود

 


وی ادامه داد: قالیباف هیچ حمایتی نمی‌شود و بهترین کاری که برای این افراد می‌شود بیمه است که آن هم در بسیاری از موارد پرداخت حق بیمه از توان روستاییان قالیباف خارج شده است، مردم در روستاها نه کشاورزی دارند و نه دامداری چون خشکسالی آبی در روستاها باقی نگذاشته و در این شرایط توسعه صنعت قالی بافی بسیار تأثیر گذار است.

 


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: سعی می‌کنیم با توجه به منابع موجود از قالیبافان حمایت کنیم و بتوانیم این صنعت را بیش از گذشته تقویت کنیم.

 


مهدی حسینی‌نژاد گفت: هر فردی که کارت قالیبافی داشته باشد یا دارای گواهی مهارت در این رشته باشد مشمول بیمه قالیبافان می‌شود.

 


وی تصریح کرد: ۴۰ هزار فرش باف در استان کرمان وجود دارند که سعی داریم از این افراد برای افزایش مهارت، افزایش تولید و رفع موانع تولید حمایت کنیم.

 


فیزیوتراپی در فرمانیه

وضعیت صنعت فرش کرمان این روزها مطلوب نیست و بسیاری از کارگاه‌های قالیبافی کرمان ورشکست شده و در حال رکود شدید هستند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند اوضاع در کوتاه مدت بدتر می‌شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۵:۲۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

قالی کرمان بر دار شد/ خانه‌نشینی قالیبافان

رها شدن اقتصاد بومی؛

قالی کرمان بر دار شد/ خانه‌نشینی قالیبافان

 


قالیشویی اتوبان باقری

کرمان – قالی کرمان که تا چند سال قبل از نظر کیفیت، طرح و نقش سرآمد بود، این روزها درگیر و دار گرانی مواد اولیه و موانع صادرات بر دار شده است.

 


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: قدمت قالی کرمان و نقشه‌هایی که بر روی تار و پود فرش‌های دستباف کرمان نقش می‌بندند به دوران صفویان بر می‌گردد.

 


قدیمی ترین نقش‌هایی که نسخه اصلی آن هنوز وجود دارد به ۵۰۰ سال قبل برمی گردد و استفاده از همین نقش و رنگ‌های طبیعی در کنار کیفیت پشمی که از دام‌های استان تأمین می‌شود قالی کرمان را زبان زد کرده است.

 


وضعیت قالیبافان هر روز بدتر می‌شود

 


این صنعت در طول سال‌ها با فرهنگ مردم نیز گره خورده و زیر شاخه‌هایی مانند رنگرزی، پشم ریسی و تجارت قالی ایجاد کرده است، بافت قالی همچنین موجب سرودن شعرهایی مرتبط با قالی بافی شده است به طوری که آموزش قالی نیز در کارگاه‌های شهرهای مختلف کرمان با استفاده از همین اشعار انجام می‌شود در واقع هر طرح قالی همراه با اشعار به قالیبافان ارائه می‌شد.

 


تا چند سال قبل در محله‌های قدیمی شهر کرمان و شهرهای دیگر استان به ویژه راور صدای قالیبافان را که همراه با شعر قالی‌ها را می‌بافتند شنیده می‌شد.

 


تا چند سال قبل در محله‌های قدیمی شهر کرمان و شهرهای دیگر استان به ویژه راور صدای قالیبافان که همراه با شعر خوانی قالی‌ها را می‌بافتند شنیده می‌شداما طی چند سال اخیر وضعیت قالیبافان کرمان هر روز بدتر می‌شود، افزایش قیمت نهاده‌های اولیه، بافت قالی در پاکستان و بنگلادش و چین با طرح قالی کرمان، افزایش تولید قالی‌های ماشینی با طرح‌های سنتی کرمان، عدم حمایت از قالیبافان، مشکلات و موانع در زمینه صادرات هر روز وضعیت این صنعت را بدتر می‌کند.

 


شیوع کرونا و تحریم‌ها نیز باعث شد بازار کشورهای اروپایی و آمریکا به عنوان مهمترین مشتری فرش کرمان نیز از دست برود.

 


بازار گنجعلیخان راکدتر از همیشه

 


راسته بازار خیابان گنجعلیخان در مجاورت بازار تاریخی کرمان این روزها راکدتر از همیشه است، فروشندگان کمتر شده و تولید کنندگان و بافندگان نیز موانع بیشتری پیش روی خود دارند.

 


۴۰ هزار قالی باف در کرمان فعال هستند که تنها ۱۸ هزار نفر از آنها بیمه شده‌اند و بسیاری از این افراد نیز با توجه به افزایش قیمت نخ، پشم و رنگ توان تأمین نهاده‌ها برای بافت قالی را ندارند.

 


فرش کرمان می‌تواند به یکی از ستون‌های اقتصاد مقاومتی و بومی در استان کرمان تبدیل شود، فرش بافی در خون مردم کرمان است اما مسئولان استان کرمان به جای سرمایه گذاری برای گسترش قالی بافی به عنوان یکی از مشاغل خانگی این حوزه اقتصادی را به کلی فراموش کرده‌اند و حتی از قالیبافان حرفه‌ای هم هیچ حمایت مشخصی نمی‌کنند.

 


محمد قربانی از جمله فعالان تولید قالی است که به خبرنگار مهر می‌گوید: در صنعت قالی کرمان از رنگ‌های طبیعی گیاهان دشت‌های کرمان و دام‌های رابر و بافت برای تولید پشم استفاده می‌شود اما خشکسالی تولید این گیاهان و پشم را کاهش جدی داده است و در برخی از موارد مجبور به ورود نهاده‌ها از سایر استان‌ها هستیم، در مقابل اگر قالی هم تولید شود فروش قالی مشکل شده است.

 


وی ادامه داد: به دلیل گران شدن قالی دست باف مردم عادی توان خریدشان کاهش یافته و صادرات فرش هم به شدت با مشکل مواجه شده است. مهمترین بازار مصرف قالی کرمان کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، فرانسه، انگلیس، اتریش و آمریکا بود که همه تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

 


کارگاه‌هایی که یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

 


وی گفت: سعی شده از راه‌های مختلف این مشکلات را رفع کنیم اما بازگشت ارز و حفظ بازار رسمی عملاً با چالش مواجه شده است، بسیاری از قالیبافان در این شرایط خانه نشین شده‌اند و کارگاه‌ها تعطیل هستند.

 


قالی کرمان بر دار شد/ خانه نشینی قالیبافان

 


یکی از فروشندگان قالی کرمانی که در خیابان گنجعلیخان فعال است، به خبرنگار مهر می‌گوید: عملاً امکان صادرات نداریم، خریداران هم کاهش یافته‌اند چون گردشگری برای خرید وارد کرمان نمی‌شود.

 


وی گفت: امیدواریم بعد ار واکسیناسیون وضعیت ورود گردشگران بهبود یابد و بتوانیم حداقل در زمینه فروش تابلو فرش روزنه‌ای از امید پیدا کنیم در غیر این صورت این صنعت به زودی ورشکست می‌شود.

 


امیدواریم بعد واکسیناسیون وضعیت ورود گردشگران بهبود یابد و بتوانیم حداقل در زمینه فروش تابلو فرش روزنه‌ای از امید پیدا کنیم در غیر این صورت این صنعت به زودی ورشکست می‌شود

 


وی ادامه داد: قالیباف هیچ حمایتی نمی‌شود و بهترین کاری که برای این افراد می‌شود بیمه است که آن هم در بسیاری از موارد پرداخت حق بیمه از توان روستاییان قالیباف خارج شده است، مردم در روستاها نه کشاورزی دارند و نه دامداری چون خشکسالی آبی در روستاها باقی نگذاشته و در این شرایط توسعه صنعت قالی بافی بسیار تأثیر گذار است.

 


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: سعی می‌کنیم با توجه به منابع موجود از قالیبافان حمایت کنیم و بتوانیم این صنعت را بیش از گذشته تقویت کنیم.

 


مهدی حسینی‌نژاد گفت: هر فردی که کارت قالیبافی داشته باشد یا دارای گواهی مهارت در این رشته باشد مشمول بیمه قالیبافان می‌شود.

 


وی تصریح کرد: ۴۰ هزار فرش باف در استان کرمان وجود دارند که سعی داریم از این افراد برای افزایش مهارت، افزایش تولید و رفع موانع تولید حمایت کنیم.

 


فیزیوتراپی در فرمانیه

وضعیت صنعت فرش کرمان این روزها مطلوب نیست و بسیاری از کارگاه‌های قالیبافی کرمان ورشکست شده و در حال رکود شدید هستند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند اوضاع در کوتاه مدت بدتر می‌شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۵:۲۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

پنجمین همایش ملی دستاورد‌های علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران،

پنجمین همایش ملی دستاورد‌های علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران، به‌همت انجمن علمی فرش ایران با همکاری دانشگاه شیراز به صورت مجازی برگزار می‌شود.

قالیشویی عباس آباد

 


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجیدرضا مقنی‌پور، رئیس بخش هنر دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه شیراز درخصوص ضرورت برگزاری این همایش، توضیح داد: رﺷﺘﻪ‌ی ﻓﺮش در ﻣﻘﺎﻃﻊ ﮐﺎرداﻧﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳـﯽ‌ارﺷـﺪ در طول سالیان، داﻧﺸﺠﻮ و داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎﻧﯽ را ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐـﺮده و اینک وقت آن رسیده که در ﻗﺎﻟـﺐ یـﮏ رویـﺪاد ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ، ﻫﻨـﺮی و ﻋﻠﻤـی دﺳﺘﺎوردﻫﺎی آنﻫﺎ نمایان شود.

 


او افزود: برگزاری این همایش کمک می‌کند ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﻬﺘﺮینﻫﺎ در یک ﻓﻀﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ، داﻧﺸﺠﻮیان، داﻧﺶ‌آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ اﻣﺮ ﺑـه ﺑﯿﺎن ﻧﻘﺎط ﻗﻮت، ﺿﻌﻒ، ﻓﺮﺻﺖ و ﺗﻬﺪیدﻫﺎی ﭘﯿﺶ‌روی رﺷﺘﻪ‌ی ﻓﺮش در کشور ﺑﭙﺮدازﻧﺪ و با ﻫﻢ، راه‌کارﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ ﺑـﺮای ﺣـﻞ ﻣﺸﮑﻼت ارائه شود.

 


عضو کمیته‌ی علمی پنجمین همایش ملی فرش ایران، هدف از برگزاری این رویداد را رونق بخشیدن به فعالیت‌های پژوهشی در گروه‌های فرش دانشگاه‌ها، برقراری تعامل علمی و پژوهشی میان دانشجویان و دانش‌آموختگان و پژوهشگران رشته‌ی فرش، آگاهی یافتن از آخرین پژوهش‌ها و یافته‌های علمی حوزه‌ی فرش و تداوم برگزاری ادواری همایش که چهار دوره‌ی موفق را پشت سر گذاشته معرفی کرد.

 


او ادامه داد: اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻤﯽ ﻓـﺮش ایـﺮان ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه ﺳـﺎیر ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﺣﻤـﺎیتی «پنجمین همایش ملی دستاورد‌های علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران» را برای رفع وقفه چندساله در برگزاری همایش‌های علمی در حوزه‌ی فرش، در ﺗﺎریخ ۱۶و ۱ ۷تیر ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی، باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ کرد.

 


مقنی‌پور در ادامه به تشریح محور‌های این همایش پرداخت و گفت: مدیریت و اقتصاد فرش (برندینگ، فرش و توسعه پایدار، بازاریابی و تبلیغات، کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها، تجارت الکترونیک، مدیریت تولید و منابع انسانی، آینده‌پژوهی)؛ جامعه‌شناسی فرش (جغرافیا در اصالت فرش، سبک زندگی، رویکرد‌های معاصر، جوامع تولیدکننده، هویت فرهنگی، رسانه‌های جمعی، شبکه‌های اجتماعی)، تاریخ فرش (سیر تحول، تکامل و تطور، پیشینه‌نگاری مناطق فرش‌بافی، مطالعات باستان‌شناسی)؛ آموزش، پژوهش و ترویج فرش (روش‌های نوین، رابطه آموزش و خلاقیت، ارزیابی نظام‌های آموزشی، آموزش مجازی، آسیب‌شناسی، علوم میان رشته‌ای)؛ تولید فرش (روش‌های تولید، رویکرد‌های نوین در طراحی، مرمت، بافت و رنگرزی، مواد اولیه و ابزار، شیوه‌های تولید زیرانداز‌های جدید، محیط زیست) و طرح، نقش و زیبایی‌شناسی در فرش (مبانی فکری و فلسفی، نمادشناسی و معنا، آراء متفکران، نقش و رنگ)؛ فرش و سایر هنر‌ها و کارکرد‌ها (هنر‌های کاربردی، هنر‌های جدید، کارکرد‌های جدید) و فرش و کرونا (ویروس کویید ۱۹) محور‌های موضوعی پنجمین همایش ملی دستاورد‌های علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران است.

 


او به برنامه‌های پنجمین همایش ملی فرش ایران در طول دو روز همایش نیز اشاره کرد و گفت: از تعداد ۱۱۷ مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه همایش، ۴۳ مقاله در دو بخش سخنرانی و پوستر پذیرفته شده‌اند که درنهایت مقالات برتر این همایش، در محور‌های گوناگون برای انتشار در نشریه‌ی علمی پژوهشی گلجام انتخاب می‌شود.

 


فیزیوتراپی در منزل

از دیگر بخش‌های همایش نیز می‌توان به معرفی پروژه پایان‌نامه برتر دانشجویی در دو بخش کارشناسی و تحصیلات تکمیلی؛ معرفی فارغ التحصیلانِ کارآفرین برتر در حوزه فرش دستباف، نیز گرامیداشت یاد و خاطره اساتید درگذشته فعال در عرصه فرش دستباف اشاره داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۳۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

پنجمین همایش ملی دستاورد‌های علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران،

پنجمین همایش ملی دستاورد‌های علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران، به‌همت انجمن علمی فرش ایران با همکاری دانشگاه شیراز به صورت مجازی برگزار می‌شود.

قالیشویی عباس آباد

 


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجیدرضا مقنی‌پور، رئیس بخش هنر دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه شیراز درخصوص ضرورت برگزاری این همایش، توضیح داد: رﺷﺘﻪ‌ی ﻓﺮش در ﻣﻘﺎﻃﻊ ﮐﺎرداﻧﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳـﯽ‌ارﺷـﺪ در طول سالیان، داﻧﺸﺠﻮ و داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎﻧﯽ را ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐـﺮده و اینک وقت آن رسیده که در ﻗﺎﻟـﺐ یـﮏ رویـﺪاد ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ، ﻫﻨـﺮی و ﻋﻠﻤـی دﺳﺘﺎوردﻫﺎی آنﻫﺎ نمایان شود.

 


او افزود: برگزاری این همایش کمک می‌کند ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﻬﺘﺮینﻫﺎ در یک ﻓﻀﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ، داﻧﺸﺠﻮیان، داﻧﺶ‌آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ اﻣﺮ ﺑـه ﺑﯿﺎن ﻧﻘﺎط ﻗﻮت، ﺿﻌﻒ، ﻓﺮﺻﺖ و ﺗﻬﺪیدﻫﺎی ﭘﯿﺶ‌روی رﺷﺘﻪ‌ی ﻓﺮش در کشور ﺑﭙﺮدازﻧﺪ و با ﻫﻢ، راه‌کارﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ ﺑـﺮای ﺣـﻞ ﻣﺸﮑﻼت ارائه شود.

 


عضو کمیته‌ی علمی پنجمین همایش ملی فرش ایران، هدف از برگزاری این رویداد را رونق بخشیدن به فعالیت‌های پژوهشی در گروه‌های فرش دانشگاه‌ها، برقراری تعامل علمی و پژوهشی میان دانشجویان و دانش‌آموختگان و پژوهشگران رشته‌ی فرش، آگاهی یافتن از آخرین پژوهش‌ها و یافته‌های علمی حوزه‌ی فرش و تداوم برگزاری ادواری همایش که چهار دوره‌ی موفق را پشت سر گذاشته معرفی کرد.

 


او ادامه داد: اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻤﯽ ﻓـﺮش ایـﺮان ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه ﺳـﺎیر ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﺣﻤـﺎیتی «پنجمین همایش ملی دستاورد‌های علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران» را برای رفع وقفه چندساله در برگزاری همایش‌های علمی در حوزه‌ی فرش، در ﺗﺎریخ ۱۶و ۱ ۷تیر ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی، باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ کرد.

 


مقنی‌پور در ادامه به تشریح محور‌های این همایش پرداخت و گفت: مدیریت و اقتصاد فرش (برندینگ، فرش و توسعه پایدار، بازاریابی و تبلیغات، کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها، تجارت الکترونیک، مدیریت تولید و منابع انسانی، آینده‌پژوهی)؛ جامعه‌شناسی فرش (جغرافیا در اصالت فرش، سبک زندگی، رویکرد‌های معاصر، جوامع تولیدکننده، هویت فرهنگی، رسانه‌های جمعی، شبکه‌های اجتماعی)، تاریخ فرش (سیر تحول، تکامل و تطور، پیشینه‌نگاری مناطق فرش‌بافی، مطالعات باستان‌شناسی)؛ آموزش، پژوهش و ترویج فرش (روش‌های نوین، رابطه آموزش و خلاقیت، ارزیابی نظام‌های آموزشی، آموزش مجازی، آسیب‌شناسی، علوم میان رشته‌ای)؛ تولید فرش (روش‌های تولید، رویکرد‌های نوین در طراحی، مرمت، بافت و رنگرزی، مواد اولیه و ابزار، شیوه‌های تولید زیرانداز‌های جدید، محیط زیست) و طرح، نقش و زیبایی‌شناسی در فرش (مبانی فکری و فلسفی، نمادشناسی و معنا، آراء متفکران، نقش و رنگ)؛ فرش و سایر هنر‌ها و کارکرد‌ها (هنر‌های کاربردی، هنر‌های جدید، کارکرد‌های جدید) و فرش و کرونا (ویروس کویید ۱۹) محور‌های موضوعی پنجمین همایش ملی دستاورد‌های علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران است.

 


او به برنامه‌های پنجمین همایش ملی فرش ایران در طول دو روز همایش نیز اشاره کرد و گفت: از تعداد ۱۱۷ مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه همایش، ۴۳ مقاله در دو بخش سخنرانی و پوستر پذیرفته شده‌اند که درنهایت مقالات برتر این همایش، در محور‌های گوناگون برای انتشار در نشریه‌ی علمی پژوهشی گلجام انتخاب می‌شود.

 


فیزیوتراپی در منزل

از دیگر بخش‌های همایش نیز می‌توان به معرفی پروژه پایان‌نامه برتر دانشجویی در دو بخش کارشناسی و تحصیلات تکمیلی؛ معرفی فارغ التحصیلانِ کارآفرین برتر در حوزه فرش دستباف، نیز گرامیداشت یاد و خاطره اساتید درگذشته فعال در عرصه فرش دستباف اشاره داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۳۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

قالی تبریز نماد زیبایی فرش ایران

قالی تبریز نماد زیبایی فرش ایران


قالیشویی نظام آباد

ایسنا/خراسان رضوی تاریخ کهن هنر و فرهنگ ایرانی در ترکیب با عشق و ذوق هنری مردم، فرش ایرانی را در عرصه جهانی به عنوان یک هنر کامل معرفی می‌کند و سال‌هاست که تحسین جهانیان را برانگیخته است. فرش ایرانی با ترکیب هندسی و رنگ‌هایش در تاریخ هنر بشر جایگاه والایی داشته و از غنی‌ترین میراث فرهنگی کشور به حساب می‌آید و می‌توان گفت هیچ میراث فرهنگی در دنیا نمی‌تواند با فرش ایرانی در عرصه‌های هنر به رقابت بپردازد.


عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران در گفت‌وگو با ایسنا به معرفی قالی آذربایجان پرداخت و اظهار کرد: منطقه آذربایجان یک منطقه وسیع شامل سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، استان اردبیل و بخشی از استان کردستان است که هموطنان آذری در آن زندگی می‌کنند. این منطقه بزرگ به دلیل پتانسیل‌های بالقوه‌ای که دارد همواره توانسته یکی از مراکز مهم فرش‌بافی کشور باشد.

وی ادامه داد: پس از اینکه سلسله صفویه در صدر حکومت مستقر شد مکتب هنری تبریز شکل گرفت و این موضوع دلیلی شد بر آنکه کارگاه‌های بزرگ قالی‌بافی در شهر تبریز مستقر شوند. از طرفی موقعیت شهر تبریز و وجود هنرمندان پر تلاش آن یکی از دلایل شهرت قالی این منطقه بوده است.

عضو انجمن علمی فرش ایران اضافه کرد: صادرات قالی از طریق تبریز و آذربایجان از نیمه دوم قرن بیستم رواج یافته و تا پایان جنگ جهانی دوم صادرات فرش تبریز از طریق ترکیه و قبل از آن عثمانی به کشورهای اروپایی ادامه داشته است.

احراری خاطرنشان کرد: تورج ژوله در کتاب «پژوهشی در فرش ایران» اینطور بیان می‌کند که صادرات قالی ایران از طریق تبریز تا آن حد برای دولت ایران پرافتخار و مهم بود که تصاویری از صادرات این فرش بر روی اولین کارت‌پستال‌های زیبا که در اواخر دوره قاجار چاپ شده بود نقش بست و به اقصی نقاط جهان ارسال شد.

وی گفت: در واقع بخش عمده‌ای از تجار ایرانی که به خرید و فروش فرش در اقصی نقاط جهان مشغول هستند اصالتا تبریزی هستند، البته گفتنی است که بخش قابل توجهی از تجار فرش تهران از حوزه قالی‌بافی تبریز پا به عرصه تولید و تجارت فرش نهاده‌اند.

قالی تبریز نماد زیبایی فرش ایران

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص مشهورترین تولیدکنندگان قالی تبریز بیان کرد: از اولین و بزرگترین صادرکنندگان فرش که در واقع از پرچم‌داران صادرات فرش بودند می‌توان به «حاج یوسف قالیچی»، «حاج عبدالله قالیچی»، «حاج میرزا جعفر اسلام‌بلکی»، «صمد قره قالیچی»، «میرزا علی‌اصغر قالیچی» ، «میرزا علی‌اکبر قالیچی» و «اسماعیل قالیچی» که همگی از فرزندان شادروان حاج عبدالله قالیچی بودند و حاج محمد مراقانی و ... اشاره کرد. بخش قابل توجهی از این صادرکنندگان در شهر استانبول و در سرایی به نام سرای «والده خان» دفتر تجاری داشتند و در آنجا مشغول تجارت فرش بودند.

احراری در خصوص تقسیم‌بندی فرش آذربایجان افزود: حوزه قالیبافی استان آذربایجان را به چند گروه می‌توان تقسیم کرد که بخش اول شامل قالی‌هایی می‌شود که در تبریز بافته شده است. این قالی‌ها عمدتا ریزبافت بوده و امروزه تا آن حد پیش رفته‌اند که زبانزد خاص و عام هستند و نام قالی تبریز همواره بر زبان‌ها جاری است.

وی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به قالی‌های عشایری و روستایی این منطقه است که در اطراف تبریز بافته می‌شوند که برای این‌ قالی‌ها نیز جایگاه خاصی دارند. امروزه قالی که در شهرستان‌های «هریس»، «گراوان»، «مهروان» و بخش‌هایی از این شهرستان‌ها بافته می‌شود جزو این دسته به حساب می‌آیند. البته ناگفته نماند که فرش‌های عشایری شاهسون جایگاه خاص خود را دارند.

تبریز پایتخت قالی ایران

عضو انجمن علمی فرش ایران ابراز کرد: امروزه شهر تبریز به عنوان پایتخت قالی و مهد گهواره قالی شناخته می‌شود. این شهر جایی است که بزرگترین طراحان و تولیدکنندگان قالی مشغول به فعالیت هستند. استان آذربایجان اکثر تولیدکنندگان فرش استان‌های کشور را به لحاظ طراحی قالی از نظر مواد اولیه و تکنیک بافت تغذیه می‌کند و سهم عمده‌ای در قالی‌بافی سطح کشور دارد.

احراری در مورد ویژگی‌های فنی قالی تبریز تشریح کرد: تار و پود فرش تبریز از نخ و بعضا ابریشم بوده و پرز این قالی پشمی و گاها از ابریشم مرغوب است. گره رایج در فرش تبریز گره متقارن است و فشردگی گره‌ها زیاد است، به طوری‌که فرش تبریز را کاملا متراکم نشان می‌دهد. پرز قالی تبریز اندکی زبر بوده؛ چراکه آب مورد استفاده رنگرزی دارای املاح زیادی است.

استفاده از طرح گل‌ و گیاه در فرش تبریز بسیار رایج است

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدات تبریز دارای طرح‌های حیوانی یا شکارگاهی هستند. استفاده از طرح‌های گل و گیاه در فرش‌بافی این منطقه بسیار رایج است. شهر تبریز مرکز تولید فرش و سایر بخش‌های این شهرستان همچون شهرستان «هریس» مرکز تولید انواع قالیچه است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۸:۱۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

گره کور مشکلات قالیبافان، چشم به راه دستان گشایش‌گر مسؤولان

گره کور مشکلات قالیبافان، چشم به راه دستان گشایش‌گر مسؤولان/ تعداد بافندگان قالی دستباف به کمتر از 30 هزارنفررسیده است

قالیشویی نارمک

 


گره کور حل مشکلات اقتصادی، معیشتی و رفاهی هنرمندان و صنعتگران عرصه بافندگی قالی، دیرزمانی به دست فراموشی سپرده شده است و در این راستا معضلاتی برای این صنعت و هنر مهم و ارز آور ایجاد نموده است.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، قالی از قرن سوم هجری قمری در شیراز و به‌ویژه در دوران کریم‌خان زند رونق چشم گیری داشته است، این هنر که از لحاظ ارزش ریالی و صادرات، بعد از نفت در جایگاه ویژه‌ای قراردارد، مدت‌ها ست که در سراشیبی رکود قرارگرفته است.

 


خبرگزاری فارس به منظور پیگیری و یافتن علت این رکود، با تنی چند از قالی‌بافان که عمر 60 _ 70 ساله خود را در راه اعتلای این صنعت سپری کرده اند، به گفت‌وگو نشسته است.

 


یکی از قالیبافان گفت: مدت 60 سال با قالی‌بافی امرارمعاش کرده‌ام و در این مدت علاوه بر کم سویی با مشکلات عضلانی، درد پا، کتف و درد زانو روبه‌رو بوده‌ام و از حداقل امکانات رفاهی به‌ویژه بیمه نیز برخوردار نیستم.

 


این پیرمرد مسن که خود را حمید حیدری معرفی کرد افزود: سخت است بعد از گذشت صد‌ها بلکه هزاران سال چنین هنر زیبا و بی‌بدیلی که نسل به نسل و دست‌به‌دست، به ما رسیده است، غرق در معضلات و مشکلات بی‌بازگشت شود.

 


بافنده دیگری به نام رحمان حسینی ارسال غیرقانونی پشم به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، ابهام و بی‌توجهی در سیاست‌های دولت‌های پیشین، کم تعداد شدن هنرمندان متخصص و نیز تحریم‌های استکبار جهانی و استفاده از رنگ‌های شیمیایی که بعد از گذشت چند سال براثر پا خوردن مات و بی‌رنگ می‌شود را عامل رکود و نزول صنعت قالی برشمرد.

 


وی افزود: چرا دستان هنرمندان بافنده قالی که تا سپیده‌دم رج به رج با زدن گره به قالی جان می‌بخشند، این‌گونه مورد بی‌مهری متولیان و دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

 


زهرا شهبازی دختر جوانی که خود را از ایل قشقایی معرفی کرد نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چند سال است که مشغول بافت گلیم و قالی است، بیان داشت: از کودکی مشغول بافتن قالی محلی، گلیم، گبه و جاجیم هستم و هم‌اکنون که 20 سال از عمرم می‌گذرد هرگز از این هنر ملی، بومی و فاخر که از گذشته دور به ما رسیده است، دلسرد و ناامید نیستم و امیدوارم همواره این فرهنگ را در دل‌ و جان حفظ و پاس بداریم.

 


بسیاری از بافندگان زن عشایر با مشکل بینایی روبرو هستند

 


وی با اشاره به اینکه بسیاری از بافندگان زن عشایری و شهری با مشکلات یا بیماری‌های عدیده‌ای روبه هستند، افزود: از دولت جدید درخواست می‌شود اتحادیه روستایی را حمایت کنند تا بتوانند مشکلات پیش روی بافندگان زیرپوشش را برطرف و یا کاهش دهند.

 

 

 

 


مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان فارس در این مورد اظهارداشت: قطع بیمه بافندگانی که بعد از گذشت 12 سال فعالیت به علت عدم پرداخت یک‌روزه بیمه آن‌هم به دلایل درمانی و نیز معیشتی، رفاهی و ازکارافتادگی از جمله مشکلات بافندگان در استان فارس است.

 


هادی اصلاحی با اشاره به اینکه با توجه به تحریم‌ها و نیاز فرش دستباف به مخلوط شدن پشم داخلی و خارجی به‌ویژه برای مرغوب شدن فرش‌های بافت آباده، اقلید، ابریشم قم و نائین اصفهان، افزود: برای بافت فرش‌های ایرانی نیاز به پشم‌های خارجی بیشتر احساس می‌شود تا از کیفیت بالایی برخوردار شود و در این مورد دولت باید چنین پشم‌هایی را از کشور‌های دوست وارد کند.

 


وی خاطرنشان کرد: درگذشته فرش‌های دستباف عشایر نیاز به پشم خارجی نداشته و به دلیل ورود و همزیستی عشایر با شهر‌ها‌ احتیاج به پشم بیش از گذشته احساس می‌شود.

 


پشم‌ها به‌صورت غیرقانونی به دیگر کشورها قاچاق می‌شود

 


عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران عدم جلوگیری از قاچاق غیرقانونی پشم ایران به خارج از کشور از طریق مرز‌ها را عامل افت بافت فرش دست‌باف عنوان کرد و افزود: استفاده از نقشه‌های قالی و استادکار ایرانی از سوی تجار خارجی و نیز بهره‌گیری از کارگران فرش بافت ارزان افغانستان، پاکستان و هند از دیگر عوامل رکود فرش و مشکلات بافندگان است.

 


اصلاحی تأکید کرد: خروج غیرقانونی رناس از ایران که به نام فرش‌های گیاهی در جهان مشهور است، از دیگر عوامل نزول فرش ایران است و معضلاتی برای بافندگان به وجود آورده است.

 


وی در ادامه بیان داشت: خرید پشم مرینوس در مدت 3 و 4 سال گذشته کیلویی 12 هزار تومان بوده و هم‌اکنون این رقم به 450 هزار تومان رسیده است.

 


فرش دستباف به‌تدریج روبه فراموشی است

 


وی اضافه کرد: کهولت سن، سختی کار بافندگان به‌ویژه حضور دختران در دانشگاه و نیز دوشغله بودن افراد باعث شده است که این صنعت کمتر موردتوجه نسل جوان قرارگرفته و به‌تدریج روبه فراموشی برود.

 


مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان فارس ابراز داشت: حضور کشور‌های ترکیه، هند، نپال، چین و پاکستان در نمایشگاه‌های جهانی و حوزه خلیج‌فارس، وجود دلال‌ها، واسطه‌گرها، تولید بی‌کیفیت و استفاده از مواد شیمیایی به‌جای گیاهی از سوی تاجران کشورمان از دیگر عواملی است که موجب انزوای این صنعت شده است.

 


اصلاحی اظهارداشت: در استان فارس با 21 اتحادیه، در سال ۱۳۸۵ بیش از 185 هزار بافنده وجود داشت، به علت مشکلات ارائه‌شده این تعداد هم‌اکنون به کمتر از 50 هزار نفر کاهش‌یافته است.

 


وی با اشاره به صادرات فرش دستباف در دهه هشتاد و اوایل 90 به 40 و یا 50 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: از این میزان فرش دستباف به‌ویژه گبه که بالاترین وزن و حجم را دارد بین 30 تا 40 درصد از استان فارس صادر می‌شود.

 


این مسئول ادامه داد: صادرات ایران به هامبورگ و نیز حضور در نمایشگاه بین‌المللی هانوفر آلمان نیز صورت گرفته است و به علت تحریم قادر به عرضه قالی به کشور‌های کانادا و آمریکا نیستیم.

 


فیزیوتراپی ریه در منزل


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۳:۴۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نقش اشتغال برتار و پود قالی‌های آذربایجان‌غربی

گره‌های اشتغال‌زا؛

نقش اشتغال برتار و پود قالی‌های آذربایجان‌غربی

 


قالیشویی رسالت

نقش اشتغال برتار و پود قالی‌های آذربایجان‌غربیگره‌هایی که دست‌های پینه بسته بیش از ۷۰ هزار جوان آذربایجان غربی اعم از زن و مرد این روزها بر تار و پود اشتغال و کسب و کار خانگی در بخش قالی بافی می‌زنند در مسیر تلاشی است تا اقتصاد محلی همچنان پررونق بماند.

به گزارش اروم نیوز، روزگاری که اتکا بر تولیدات داخلی و رونق اقتصادی پیشران توسعه کشور در مقابل تحریم‌های (سیاست مداران کوتاه قامت و کوته فکر) خارجی قرار گرفته است، جوانان آذربایجان غربی گره اشتغال را با تارو پود قالی های مرغوب میهنی به هم پیوند می زنند تا چرخ اقتصاد بر محور تولید بچرخد.

 


این گره‌های محکم با پشتوانه تولید مردمی بر قالی‌های رنگارنگ نقش می بندند به امید اینکه با مانع زدایی مسوولان آینده‌ای خوش رنگ به مانند گلهای امید بخش قالی ایرانی برای جوانان این خطه مرزی و میهن اسلامی را رقم بزنند.

 


قالی بافان گمنامی برای تولید فرش مرغوب، غبار موجود در کارگاه‌ها را به سینه می کشند تا اقتصاد بر مدار تولید پایدارتر از همیشه بدرخشد و جهش تولید و تامین نیاز بازارهای داخل را رقم بزند.

 


البته داشتن نیم نگاهی به بازارهای جهانی نیز در راستای ارزش افزوده بیشتر در این صنعت، خالی از لطف نخواهد بود..

 


کارشناسان بر این باورند که شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در ایران و جهان شناخته شده و انواع فرش‌های دستباف در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در آذربایجان‌غربی تولید و روانه بازار می‌شود.

 


البته به علت نبود کنسرسیوم‌های بزرگ صادراتی کم کم نام فرش این استان در حال افول است چرا که تولیدات این خطه با خریداری دلالان و واسطه‌ها توسط صادر کنندگان سایر شهرها و استان‌ها صادر می شود که نیازمند همت مسوولان برای صیانت از برندهای تجاری استان هستیم.

 

 

 

آذربایجان غربی با داشتن ۲۲۴ واحد کارگاه تولید فرش دستباف و کارگاه‌های خانگی برای ۷۲ هزار نفر شغل پایدار ایجاد کرده است.

 


غلامرضا بابایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی شهرت فرش این منطقه را به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی نظیر می داند .

 

 

 

وی معتقد است: فرش‌های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ نیز به ثبت جهانی رسیده است که این امر جایگاه استان در صنعت فرش کشور را نشان می‌دهد.

 


به گفته وی طرح ریز ماهی و افشار در بازارهای داخلی و جهانی از متقاضی زیادی برخوردار است.

 


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: شهرستان‌های تکاب و خوی مهمترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرشبافی در شهرهای بوکان، شاهین دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

 

 

 

بیمه و تامین آتیه قالی بافان مهمترین موضوعی است که همواره مورد مطالبه بوده است ولی با این وجود از مجموع ۷۱ هزار نفر فقط ۱۷ هزار نفر دارای بیمه تامین اجتماعی هستند که این موضوع حمایت مسوولان را می طلبد.

 


معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر، ۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر بیمه قالیبافی در قالب تامین اجتماعی و چهار هزار و ۶۰۹ نفر نیز در قالب بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بیمه شده اند.

 


وی با اشاره به اینکه حمایت از فعالان این بخش در اولویت است بیان کرد که در این راستا تاکنون با همکاری صندوق کار آفرینی امید به بیش از ۳۰۰ نفر در استان وام خرید فرش دستباف پرداخت شده است.

 


اما تنها توجه به میزان تولید فرش کافی نیست و این کارگاه‌های فرش بافی هستند که سالانه هزاران مترمربع انواع قالی و قالیچه را تولید و روانه بازار می‌کنند و در کنار این عوامل این کنسرسیوم ها هستند که زمینه صادران بیش از پیش را فراهم می‌کنند.

 

 

 

آذربایجان غربی در زمینه تولید فرش فعال بود و سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در این استان تولید و روانه بازار هدف می‌شود.

 


فرش دستباف این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

 


رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستباف را نیازمند برنامه‌های تبلیغاتی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد.

 


جواد وقاری اضافه کرد: فرش دستبافت این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

 


وی اظهار داشت: که در راستای تسهیل زمینه صادرات و بازاریابی برای فرش دستباف در بازارهای داخلی و خارجی کنسرسیوم ویژه‌ای با حضور فعالان حوزه فرش تحت نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی این استان تشکیل می‌شود.

 


وی ادامه داد: با اجرای این طرح امکان حضور بافندگان فرش آذربایجان‌غربی در نمایشگاه‌ها و بازارهای خارج از کشور و نیز حضور فعالان این بخش در هیات‌های تجاری و همچنین تاسیس دفاتر تجاری بازاریابی و فروش فرش دست‌باف در خارج از کشور مهیا می‌شود.

 


فرش دست‌باف این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد اما باید در این راستا، همتی مضاعف ایجاد شود تا فرش تولیدی استان با نام خود استان در بازارها حضور یابد و این امر نیازمند توجه بیش از پیش مسوولان است.

 


فرش‌های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ نیز به ثبت جهانی رسید که این امر جایگاه این استان در صنعت فرش کشور را نشان می‌دهد.

 


شهرستان‌های تکاب و خوی مهمترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرشبافی در شهرستان‌های بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۳۹:۵۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

خلقت آهن از نخ

خلقت آهن از نخ

قالیشویی سبلان

 


دفتر ازدواج شیک غرب تهران

ایسنا/آذربایجان غربی آذربایجان در قرن سوّم هجری قمری از بزرگترین مراکز بافت قالی در کشور بوده و در دوره‌های سلجوقی و ایلخانی نیز این هنر در آذربایجان از رونق خاصی برخوردار بود. امروزه نیز آذربایجان یکی از مراکز مهم تولید انواع قالی در ایران است و بافتن انواع قالی در بیشتر شهرها و روستاهای آن رایج است.

 


فرش دستباف آذربایجان غربی میراثی کهن از گذشتگان این دیار است و از میان طرح ها و شهرهای مطرح هنر فرش بافی استان، خوی با فرش ریز ماهی اش و تکاب با فرش افشارش قدمت دیرینه ای دارند و برای خود شهرت و آوازه ای جهانی کسب کرده اند.

 


تولیدات این هنر از نظر صادرات اهمیت بسیار دارد از جمله معروفترین مناطق قالی در آذربایجان غربی، شهرستان تکاب است و قالی افشار شهرت جهانی دارد. قالی و قالیچه‌های نفیس و گرانبهای افشار محبوبیت خاصی در بازارهای جهانی فرش دارد و ازحیث رنگ و مرغوبیت و طرز بافت و نقشه دارای بهترین کیفیت است. قالیچه‌های آن چنان ظریف توسط زنان و دختران ماهر و هنرمند افشار بافته می‌شود که می‌توان آنرا در کیف دستی جای داد.

 


رنگهای مصرفی در رنگرزی نخ ها استفاده شده در فرش افشار را در داخل خم یا کوپ یا قازان تهیه می‌کردند، کلیه این رنگها را کوپ رنگی یا قازان رنگ می‌گویند. قازان کلمه‌ای ترکی است که به معنای دیگ می‌باشد. به دلیل استحکام و ظرافت و زیبایی نقشهای بکار رفته در این فرشها مدتی است که ( فرش افشار) به ( فرش آهنین) نیز شهرت یافته است. و به یکی از صنایع دستی مهم و مشهور تکاب تبدیل شده است.

 

 

 

 


فرش آهنین تکاب در انتظار ثبت جهانی

 


در این میان فرش افشار تکاب یا همان آهنین فرش افشار تکاب به عنوان برند ملی ثبت شده و هم اکنون در انتظار ثبت جهانی است تا هر چه بیشتر زیبایی و اصالت خود را به نمایش بگذارد.

 


آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دست باف توسط ۷۲ هزار قالی باف از استانهای پیشتاز در صنعت فرش دستباف کشور است و فرش های تولیدی این استان به دلیل برخورداری از ظرافت و کیفیت، طرفداران زیادی را در داخل و خارج از کشور به خود جلب کرده است.

 


بیش از ۸۰ درصد قالی های افشار تکاب صادر می شوند

 


حسین امینی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تکاب به ایسنا گفت: فرش افشار تکاب با طرح ها و نقشه های متنوع از فرشهای شناخته شده و صادراتی استان است و با توجه به شیوه بافت خاص قالیبافان تکابی از استحکام و دوام کم نظیری برخوردار است.

 


وی گفت: شهرستان تکاب با ۸۵۰۰ قالیباف خواستگاه اصلی فرش آهنین افشار است که به دلیل میزان بالای تراکم گره در هر سانتیمترمربع استحکام زیادی دارد و بطور متوسط سالانه ۱۵ هزار مترمربع فرش افشار تکاب تولید و بیش از ۸۰ درصد آن صادر می شود.

 


رییس صمت تکاب افزود: هم اکنون قالیبافان شهرستان میانگین ماهانه ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ متر مربع انواع فرش دست بافت تولید می کنند و ۸۵۰ نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

 


امینی با اشاره به جایگاه ویژه فرش افشار در صادرات تصریح کرد: فرش افشار تکاب از نظر ابعاد با اندازه های ۶ و ۹ متری جذابیتهای خاصی برای کشورهای اروپایی دارد و از دیرباز طرفداران ویژه ای به خصوص در کشور آلمان داشته است و در حال حاضر نیز آمریکای شمالی، روسیه و ژاپن از عمده بازارهای صادرات این فرش محسوب می شوند.

 

 

 

 


تحریم و تورم بازار فرش دستبافت را تحت تاثیر گذاشته است

 


وی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر، صادرات حلقه مفقوده بازار فرش ایران بوده است، اضافه کرد: در سالهای گذشته تحریم، تورم داخلی و همچنین بحران جهانی اقتصاد، بازار فرش دستباف ایران را تحت تاثیر قرار داد و فرش افشار تکاب هم از این مسأله مستثنی نبوده است.

 


امینی عنوان کرد: طرح های ماهی قوشخانه، لچک ترنج، شاه عباسی، مران، کله اسبی، طرح مار ماهی و نقشه خانم جیران اغولبیک با حاشیه هایی نظیر شمعدانی، فرهاد میرزا، اسلیمی، کتیبه، خوشه ای و حاشیه افشان از جمله نقشه ها و متن های اصیل فرش افشار تکاب به شمار می روند که قدمت دیرینه ای دارند.

 


رییس اداره صمت تکاب به مشکلات و موانع پیش روی تولید کنندگان فرش در این شهرستان اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی، نبود نظام حمایتی جامع و کارآمد برای بافندگان فرش، نبود بازار یابی حرفه ای فروش دستبافت، عدم حمایت بیمه ایی از بافندگان ، عدم ارائه تسهیلات کم بهره برای تولید کنندگان فرش افشار، نبود کارگاه های متمرکز در این شهرستان و عدم برگزاری کلاس های آموزشی برای جوانان و افراد جویای کار در این حوزه سبب شده است تا هنر - صنعت فرش تکاب با مشکلاتی در عرصه تولید و صادرات مواجه شود.

 


به گزارش ایسنا، آنچه مسلم است ثبت جهانی فرش افشار تکاب می تواند زمینه را برای رونق دوباره تولید و صادرات این برند ملی فراهم کند و انتظار فعالان این هنر – صنعت، تلاش بیش از پیش متولیان و مسئولان برای استفاده از این ظرفیت جهانی است.

 


در نهایت مسئولان اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی می گویند در حال حاضر مشکلات بازار فرش دستباف از جمله فروش، تهیه مواد اولیه مرغوب، هزینه های بالای تولید و بی انگیزگی قالیبافان، با بازار تقاضا ارتباط مستقیم دارد به گونه ای که امید است با حذف تحریم ها و افزایش تقاضا و صادرات بخش قابل توجهی از مشکلات حل شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۵:۰۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

خلقت آهن از نخ

خلقت آهن از نخ

قالیشویی سبلان

 


دفتر ازدواج شیک غرب تهران

ایسنا/آذربایجان غربی آذربایجان در قرن سوّم هجری قمری از بزرگترین مراکز بافت قالی در کشور بوده و در دوره‌های سلجوقی و ایلخانی نیز این هنر در آذربایجان از رونق خاصی برخوردار بود. امروزه نیز آذربایجان یکی از مراکز مهم تولید انواع قالی در ایران است و بافتن انواع قالی در بیشتر شهرها و روستاهای آن رایج است.

 


فرش دستباف آذربایجان غربی میراثی کهن از گذشتگان این دیار است و از میان طرح ها و شهرهای مطرح هنر فرش بافی استان، خوی با فرش ریز ماهی اش و تکاب با فرش افشارش قدمت دیرینه ای دارند و برای خود شهرت و آوازه ای جهانی کسب کرده اند.

 


تولیدات این هنر از نظر صادرات اهمیت بسیار دارد از جمله معروفترین مناطق قالی در آذربایجان غربی، شهرستان تکاب است و قالی افشار شهرت جهانی دارد. قالی و قالیچه‌های نفیس و گرانبهای افشار محبوبیت خاصی در بازارهای جهانی فرش دارد و ازحیث رنگ و مرغوبیت و طرز بافت و نقشه دارای بهترین کیفیت است. قالیچه‌های آن چنان ظریف توسط زنان و دختران ماهر و هنرمند افشار بافته می‌شود که می‌توان آنرا در کیف دستی جای داد.

 


رنگهای مصرفی در رنگرزی نخ ها استفاده شده در فرش افشار را در داخل خم یا کوپ یا قازان تهیه می‌کردند، کلیه این رنگها را کوپ رنگی یا قازان رنگ می‌گویند. قازان کلمه‌ای ترکی است که به معنای دیگ می‌باشد. به دلیل استحکام و ظرافت و زیبایی نقشهای بکار رفته در این فرشها مدتی است که ( فرش افشار) به ( فرش آهنین) نیز شهرت یافته است. و به یکی از صنایع دستی مهم و مشهور تکاب تبدیل شده است.

 

 

 

 


فرش آهنین تکاب در انتظار ثبت جهانی

 


در این میان فرش افشار تکاب یا همان آهنین فرش افشار تکاب به عنوان برند ملی ثبت شده و هم اکنون در انتظار ثبت جهانی است تا هر چه بیشتر زیبایی و اصالت خود را به نمایش بگذارد.

 


آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دست باف توسط ۷۲ هزار قالی باف از استانهای پیشتاز در صنعت فرش دستباف کشور است و فرش های تولیدی این استان به دلیل برخورداری از ظرافت و کیفیت، طرفداران زیادی را در داخل و خارج از کشور به خود جلب کرده است.

 


بیش از ۸۰ درصد قالی های افشار تکاب صادر می شوند

 


حسین امینی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تکاب به ایسنا گفت: فرش افشار تکاب با طرح ها و نقشه های متنوع از فرشهای شناخته شده و صادراتی استان است و با توجه به شیوه بافت خاص قالیبافان تکابی از استحکام و دوام کم نظیری برخوردار است.

 


وی گفت: شهرستان تکاب با ۸۵۰۰ قالیباف خواستگاه اصلی فرش آهنین افشار است که به دلیل میزان بالای تراکم گره در هر سانتیمترمربع استحکام زیادی دارد و بطور متوسط سالانه ۱۵ هزار مترمربع فرش افشار تکاب تولید و بیش از ۸۰ درصد آن صادر می شود.

 


رییس صمت تکاب افزود: هم اکنون قالیبافان شهرستان میانگین ماهانه ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ متر مربع انواع فرش دست بافت تولید می کنند و ۸۵۰ نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

 


امینی با اشاره به جایگاه ویژه فرش افشار در صادرات تصریح کرد: فرش افشار تکاب از نظر ابعاد با اندازه های ۶ و ۹ متری جذابیتهای خاصی برای کشورهای اروپایی دارد و از دیرباز طرفداران ویژه ای به خصوص در کشور آلمان داشته است و در حال حاضر نیز آمریکای شمالی، روسیه و ژاپن از عمده بازارهای صادرات این فرش محسوب می شوند.

 

 

 

 


تحریم و تورم بازار فرش دستبافت را تحت تاثیر گذاشته است

 


وی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر، صادرات حلقه مفقوده بازار فرش ایران بوده است، اضافه کرد: در سالهای گذشته تحریم، تورم داخلی و همچنین بحران جهانی اقتصاد، بازار فرش دستباف ایران را تحت تاثیر قرار داد و فرش افشار تکاب هم از این مسأله مستثنی نبوده است.

 


امینی عنوان کرد: طرح های ماهی قوشخانه، لچک ترنج، شاه عباسی، مران، کله اسبی، طرح مار ماهی و نقشه خانم جیران اغولبیک با حاشیه هایی نظیر شمعدانی، فرهاد میرزا، اسلیمی، کتیبه، خوشه ای و حاشیه افشان از جمله نقشه ها و متن های اصیل فرش افشار تکاب به شمار می روند که قدمت دیرینه ای دارند.

 


رییس اداره صمت تکاب به مشکلات و موانع پیش روی تولید کنندگان فرش در این شهرستان اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی، نبود نظام حمایتی جامع و کارآمد برای بافندگان فرش، نبود بازار یابی حرفه ای فروش دستبافت، عدم حمایت بیمه ایی از بافندگان ، عدم ارائه تسهیلات کم بهره برای تولید کنندگان فرش افشار، نبود کارگاه های متمرکز در این شهرستان و عدم برگزاری کلاس های آموزشی برای جوانان و افراد جویای کار در این حوزه سبب شده است تا هنر - صنعت فرش تکاب با مشکلاتی در عرصه تولید و صادرات مواجه شود.

 


به گزارش ایسنا، آنچه مسلم است ثبت جهانی فرش افشار تکاب می تواند زمینه را برای رونق دوباره تولید و صادرات این برند ملی فراهم کند و انتظار فعالان این هنر – صنعت، تلاش بیش از پیش متولیان و مسئولان برای استفاده از این ظرفیت جهانی است.

 


در نهایت مسئولان اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی می گویند در حال حاضر مشکلات بازار فرش دستباف از جمله فروش، تهیه مواد اولیه مرغوب، هزینه های بالای تولید و بی انگیزگی قالیبافان، با بازار تقاضا ارتباط مستقیم دارد به گونه ای که امید است با حذف تحریم ها و افزایش تقاضا و صادرات بخش قابل توجهی از مشکلات حل شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۵:۰۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

جلوه فرش‌های همدان با قدمتی از دوران مادها

جلوه فرش‌های همدان با قدمتی از دوران مادها

 


قالیشویی نارمک

ایسنا/خراسان رضوی از شاخص‌ترین جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایران می‌توان به قالی‌های بافته شده در کشور اشاره کرد. با نقوش سنتی و اسلامی که این فرهنگ همگام با زمانه در حال پیشرفت و نو شدن است، کیفیت نقوش و طراحی قالی ایرانی باعث شهرت آن در سطح جهان شده است.

فروش سم حشرات

عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران، در گفت‌وگو با ایسنا به معرفی قالی همدان پرداخت و اظهار کرد: همدان در زمان سلسه مادها پایتخت ایران بود و به تبع از موقعیت خاصی برخوردار بوده است. آن زمان همدان یکی از مراکز تجاری و تولیدی عمده فرش بود و تقریبا در فاصله سال‌های ۱۸۸۰ تا جنگ جهانی دوم به عنوان مهم‌ترین مرکز تجاری و تولیدی فرش در غرب ایران پس از شهر تبریز به‌شمار می‌آمده است.

 


وی ادامه داد: در همدان تولیدات مختلفی صورت می‌گرفت اما مرکز تجارت فرش‌های غرب کشور نیز بوده است. از کارگاه‌های قالی‌بافی تاریخی این منطقه می‌توان به کارگاه شیخ تقی وکیل‌الرعایا، کارگاه سرهنگ حسن ریاحی و کارگاه یوسف زنجانی که از تولیدکنندگان قالی این منطقه هستند نام برد. در کتاب پژوهشی در فرش ایران نیز از آن‌ها نام برده شده است.

 


عضو انجمن علمی فرش ایران تصریح کرد: کارگاه‌های قالی‌بافی این شهر تا زمان جنگ جهانی دوم و حداقل ۲ دهه اول پس از انقلاب، در شهر همدان فعال بود و آمار قابل توجهی از تولید را نیز به خود اختصاص می‌داد. البته در ۲ دهه اخیر این کارگاه‌ها به مناطق روستایی همدان توسعه پیدا کرده‌اند. از جمله این مناطق می‌توان به منطقه درجزین اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین مراکز تولید فرش همدان است. البته برخی از روستاهای این شهر همچون «انجلاس» و «بیک» که نقش مهمی هم در قالی‌بافی همدان دارد، از نقوش ماهی‌درهم در تولید قالی‌های خود استفاده می‌کنند.

 

 

 

 


احراری در خصوص ویژگی‌های ظاهری فرش همدان خاطرنشان کرد: در ۱۰۰ سال اخیر از طرح‌های مختلف قالی ایران در تولید قالی همدانی استفاده شده است اما ۲ طرح معروف «پرطاووسی» و «خوشه انگوری» همدان در سال‌های اخیر شهرت بیشتری داشته است. همچنین در مناطق روستایی از طرح‌های ذهنی‌بافت و ماهی‌درهم آن هم به سبک خاص همدان در بافت فرش‌ها و قالی‌ها استفاده می‌شود.

 


وی تصریح کرد: از نظر رنگ‌آمیزی بیشتر شاهد استفاده از رنگ‌های شاد در قالی‌های همدان هستیم و مواد اولیه‌ای که در سه دهه اخیر کاربرد بیشتری داشت، پرز پشمی و تار و پود پنبه‌ای بوده است. قالی‌های محلی همدان بیشتر در اندازه‌های کوچک و قالیچه است. البته در ۲ دهه اخیر تولیدکنندگان این سبک فرش به سمت تولیدات تجاری روی آورده‌اند و قالی‌ها در ابعاد ۶ تا ۱۲ متر نیز بافته می‌شود.

 


عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص ویژگی‌های فنی قالی‌های همدان اضافه کرد: قالی‌های این منطقه معمولا بین رج شمار ۱۵ تا ۴۰ بافته و شیرازه در هنگام بافت زده می‌شود. نوع دار ‌آن‌ عموما به جز در مناطق عشایری عمودی و شیوه چله‌کشی از نوع شیوه تلفیقی است. پرداخت پس از بافت انجام می‌شود و قالی‌های محلی و روستایی بیشتر به سبک تک‌پود و تخت‌بافت بوده اما قالی‌های تجاری که اخیرا تولید می‌شود، از سبک دوپود و نیم‌بافت استفاده می‌کند. سبک گلیم بافی این شهر نیز سبک پارسی است.

 

 

 

 


احراری بیان کرد: از طراحان معروف فرش همدان می‌توان به «شهاب‌الدین کوثری»، «اسحاق ایرانپور»، «میرزا رضا یگانه»، «علی‌اصغر حسین‌خوانی»، «حسن شهیدی» و «محمد گیلانی» اشاره کرد.

 


وی ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهیم در ارتباط با فرش همدان صحبت کنیم، باید از فعالیت‌های خانه فرش همدان، خوشه فرش این شهر و فعالیت تولیدکنندگانی همچون ‌قای فروزان احسن نام برد که هم‌اکنون در قسمت‌های مختلف این شهر فعالیت تولیدی دارند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۹:۲۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)