همه چیز دان همه چیز دان .

همه چیز دان

کاش صدای قالیباف به بلندی صدای خودروساز بود!

کاش صدای قالیباف به بلندی صدای خودروساز بود!

 


قالیشویی نبرد

صدای قالیبافان و فعالان هنر- صنعت فرش دست‌باف ایران به آسانی به گوش دولتمردان نمی‌رسد.

 


درمان اختلالات خواب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا حمید کارگر در یادداشتی نوشت:

 


بسیاری از بالانشینان این مُلک اعم از وزیران، نمایندگان مجلس، مدیران و تصمیم‌گیران در سطوح خرد و کلان و در دوره‌های مختلف به هنر- صنعت فرش دست‌باف ایران «باور» نداشته‌اند. شاید در مقام سخن از جنبه‌های مختلف هنری، تاریخی، ارزآوری و اشتغالزایی فرش ایرانی به خوبی تعریف و تمجید کنند اما در عمل کمتر به حمایت از این هنر- صنعت بومی و اصیل پرداخته‌اند.

 


بگذارید به‌سان مشتی نمونۀ خروار مثالی بزنم: چند سال قبل در خلال گفت‌وگویی با یکی از معاونان وزیر صمت، وقتی با شور و حرارت از لزوم توجه به فرش دست‌باف ایران سخن می‌گفتم با نگاهی عاقل اندر سفیه گفت: «صنعتی بااین‌همه دردسر و گرفتاری چقدر عایدی دارد؟ کل صادرات فرش در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵۰۰ میلیون دلار است. به دردسرش نمی‌ارزد. نمی‌گویم با پتروشیمی و اعداد بزرگش مقایسه کنیم؛ اما حتی خودروسازی ما می‌تواند با دردسر کمتری این میزان ارز را وارد کشور کند»!

 


حال تصور کنید وقتی صادرات 500 میلیون دلاری فرش در آن سالها اینچنین به هیچ انگاشته می‌شد، صادرات زیر صد میلیون دلار این یکی دو سال چقدر انگیزه در مدیران باقی گذارده است!

 


اینکه ما چقدر از این نگاه‌های تک‌وجهی و تک‌ساحتی آسیب دیده‌ایم، و اینکه چقدر این کاهلی و ساده‌سازی به ما ضرر رسانده است امر چندان پوشیده‌ای نیست و اینکه آن معاون وزیر نپذیرد که فرش ایرانی محصولی چندوجهی است و نباید فقط به میزان ارزآوری آن بسنده کرد و نمی‌توان از جنبه‌های میراثی، فرهنگی و هنری آن و اشتغال‌زایی گسترده‌اش غافل شد هم چندان عجیب نیست.

 


گزارش تصویری / بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف در اصفهان

 


اما در این سطور می‌خواهم به برخی از زوایای این مقایسه ناپسند بین فرش و خودرو بپردازم. می‌خواهم بگویم که حتی در همین شرایط خطیر و ناامیدکننده که صادرات فرش رو به افول است و فروش داخلی آن هم دلگرم‌کننده نیست، حمایت از فرش لازم‌تر از حمایت از خودرو است.

 


در شرایط کنونی گویی فعالان فرش ایران بدون داشتن تریبون و سخنگو و بدون داشتن لابی در ارکان قدرت و بدون دسترسی به مدیرانی دلسوز در یک بی‌سر و سامانی و رهاشدگی به‌سر می‌برند.

 


در این سالها آمار صادرات فرش دست‌باف به شدت تنزل پیدا کرده است. پیامد کاهش صادرات، کاهش در تولید است و کاهش تولید به معنای بیکاری گسترده قالی‌بافان در سطح کشور خواهد بود. آیا به تریج قبای کسی برخواهد خورد؟ آیا سیل حمایت‌های تسهیلاتی و یارانه‌ای به سمت قالی‌بافان و تولیدکنندگان فرش سرازیر خواهد شد؟ خیر!

 


حالا تصور کنید اگر همین میزان بیکاری را در صنعت خودروسازی داشته باشیم چه رخ می‌دهد؟ کافی‌ است یکی از مدیران خودروساز به گوش دولتمردان برساند که: «می‌دانید اگر کارگران ما بیکار شوند ممکن است مثلاً جاده مخصوص را ببندند؟ می‌دانید چه تبعات امنیتی و اجتماعی به بار می‌آورد؟ لطفاً در تخصیص تسهیلات خرید خودرو به مردم یا هرگونه حمایت عاجل دیگری دریغ نکنید که تبعات بدی خواهد داشت».

 


به همین سادگی و تلخی صنعت متورم، غیررقابتی، ضعیف، آلاینده و غیرقابل‌دفاع خودروسازی کشور از بلا می‌گریزد و زمین و زمان به یاری‌اش می‌آیند تا کارگرش بیکار نشود و چرخ کارخانه همچنان بچرخد. آیا تولیدکنندگان فرش نیز چنین تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها دارند؟

 


بیکار شدن کارگران صنعتی که آویزان به بودجه‌های نفتی و متمسک به فضای غیررقابتی و وابسته به ممنوعیت‌های وارداتی و گمرکی است در چشم می‌آید، ولی بیکار شدن قالی‌بافان دیده نمی‌شود. قالی‌بافانی نجیب که روی پای خود ایستاده‌اند و دست به دامان پول نفت نیستند و کمترین آزار و دردسری برای حاکمیت ندارند.

 


خودروی ایرانی قابل دفاع است؟ همان‌که در بی‌کیفیت بودن و ناامن بودن ضرب‌المثل شده است؟ همان‌که در گرانی، آلایندگی، آمار بالای تصادفات جاده‌ای، تأخیر در تحویل و ضعف در خدمات پس از فروش شهره است و آپشن‌هایش به شوخی و خنده مردم کوچه و بازار تبدیل شده است؟

 


چگونه است که برای حمایت از چنین صنعتی از هیچ حمایتی دریغ نمی‌شود؟ به‌راحتی فضایی انحصاری و بدون رقابت را برایش ایجاد کرده‌اند و در دفاع و پشتیبانی از آن از هرگونه ابزاری بهره می‌گیرند؛ گاه با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به یاری‌اش می‌شتابند، گاه تعرفه گمرکی برای واردات رقبای خارجی را به‌سان حربه‌ای کارآمد به خدمت می‌گیرند، گاه نرخ‌گذاری‌های شورای رقابت یاورشان می‌شود، گاه تسهیلات بانکی نجاتشان می‌دهد و انگار ابر و باد و مه و خورشید فلک در دستگاه حاکمیت به کمک بودجه نفتی چنان به حمایت از خودروسازان برمی‌خیزند که مردم برای پیش‌خرید همین خودروی بی‌کیفیتِ هم صف می‌ایستند و با هجوم به وبگاه‌های عرضۀ خودرو در چند دقیقه آن‌ها را با ترافیک بالا از کار می‌اندازند!

 


فرش برخلاف خودرو که صنعتی وارداتی و مونتاژی است مال خود ماست. برخلاف خودرو که آلاینده است، پاک و سازگار با محیط‌زیست است، برخلاف خودرو که چشمش به شیر نفت دوخته شده، روی پای خودش ایستاده است، برخلاف خودرو که بازار صادراتی محدودی دارد، در بسیاری از کشورهای دنیا خاطرخواه دارد، برخلاف خودرو که صاحب نام و نشان و برند درخور جهانی نیست، به نام کشور ما آوازه جهانی یافته است و «پرشین کارپت» نشان هویت این سرزمین شده است، برخلاف خودرو که یارای رقابت در کیفیت با همتاهای خارجی خود را ندارد، در کیفیت زبانزد جهانیان است… و برخلاف خودرو که کاملاً از سوی حکمرانان حمایت می‌شود، مظلوم واقع شده و همین است که بیکار شدن قالی‌بافان به چشم نمی‌آید!

 


فرض کنیم که جنبه‌های فرهنگی و هنری فرش اهمیتی ندارد و ارزآوری آن هم در مقایسه با صنایع متصل به نفت مثل پتروشیمی اصلاً عددی نیست؛ اما اشتغال آن هم مهم نیست؟ بیکار شدن چند صد هزار نفر هم‌وطنی که با حداقل دستمزد گره روی گره می‌زنند تا روی پای خود بایستند مهم نیست؟ مگر «کارآفرینی» فقط واژه‌ای برای مقاله نوشتن و سخنرانی و همایش برگزار کردن است؟ پس این نهادها و کارگروه‌ها و ستادهایی که برای حمایت از مشاغل ایجاد می‌شوند به چه کاری می‌آیند؟ فقط به درد رزومه ساختن و دورهم نشستن و در نهایت هم شیر نفت را به‌سوی برخی صنایع خاص که تریبون قوی‌تری دارند باز کردن؟

 


ثبت جهانی گبه و فرش قشقایی

 


تولیدکننده فرش چرا باید فرش تولید کند؟ آن‌هم در شرایطی که کارآفرینی و ایجاد اشتغال برایش سخت و دشوار است؟ چرا وقتی حوزه‌های دیگری مثل خدمات سودهای بهتر و دردسر کمتری دارند، باید به سراغ بافت فرش برود؟ چرا سرمایه‌اش را در طلا، ارز، مسکن، ساخت‌وساز به خدمت نگیرد؟ چرا وقتی برای ایجاد اشتغال با موانع متعدد گمرکی، مالیاتی، بیمه‌ای، بانکی و… رو‌به‌رو است نباید عطای تولید را به لقایش ببخشد؟ مهم‌تر آن‌که چرا وقتی حمایت‌های حاکمیتی و بودجه‌های نفتی به سمت صنایع دیگری مثل خودروسازی می‌رود، باید همچنان امیدوارانه فعالیت کند؟

 


کار برخی تولیدکنندگان و بازرگانان فرش به جایی رسیده است که دست از هرگونه حمایت دولتی شسته‌اند و فقط می‌گویند کاری به کارمان نداشته باشید. مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان! نه تسهیلات می‌خواهیم، نه دفتر و دستک و کارگروه و نهاد و بنیاد. فقط با مقررات متناقض و مکرر و دست و پاگیرتان نابودمان نکنید، با حربه‌های بیمه‌ای، مالیاتی و گمرکی‌تان آزارمان ندهید. چوب لای چرخمان نگذارید.

 


حالا بگذارید از زاویه‌ای دیگر به فرش و خودرو نظری بیفکنیم.

 


در این سالها گویی هاله‌ای از تقدس گرداگرد خودروسازهای ایرانی را گرفته است. اگر بگوییم «اصلاً خودروی وطنی نمی‌خواهیم»، رگ گردن‌ها متورم می‌شود چنان‌که گویی استقلال کشور را به بیگانه فروخته‌ایم! اما اگر بگویم «دیگر فرش ایرانی تولید نکنیم»، رگ غیرت دولتمردان نخواهد جنبید!

 


چرا چنین است؟

 


خودروی ایرانی صادرات بسیار محدودی دارد و فروش داخلی آن هم در بازار بی‌رقیب و انحصاری هنری نیست. اینکه در فشار معیشت و اقتصاد و با نگرانی از افت ارزش پول آن‌هم در تورمی فزاینده، مردم برای حفظ سرمایه خود ظرف چند دقیقه وبگاه‌های فروش خودروسازان را از کار می‌اندازند و برای گرفتن همان خودروی بی‌کیفیت و ناامن و گران‌قیمت تلاش می‌کنند، لطف و هنر خودروسازان نیست. گرفتاری این مردم نجیب است.

 


اصلاً فرض کنیم که خودروسازان ایرانی توان صادراتی بالایی دارند، آیا آمریکا خودروی ایرانی را تحریم کرده است یا فرش ایرانی را؟ پاسخ به همین پرسش نشان می‌دهد که کجای کاریم و دولتمردان باید به چه چیز اندیشه کنند.

 


قالی‌باف که در زنجیره تولید تا عرضه فرش و در قیاس با بسیاری از مشاغل کم‌ترین دستمزد را دریافت می‌کند، اگر خطایی داشته باشد مواخذه می‌شود. از دستمزدش کم می‌شود. تولیدکننده فرش اگر فرشش نقصی داشته باشد از بهایش کاسته می‌شود و پول کمتری نصیبش می‌شود. اما خودروساز و فلان مدیر دولتی حامی او هم بابت قصور و تقصیرشان مواخذه می‌شوند یا همچنان از بالاترین حقوق‌ها بهره خواهند برد؟ مگر خطا فقط در اختلاس و فساد مالی و دست‌درازی به بیت‌المال خلاصه می‌شود؟ همین حمایت نکردن از قالی‌بافان در مقایسه با حمایت پردامنه از خودروسازان خطا نیست؟ استفاده رانتی و بی‌حساب‌وکتاب از پول نفت خطا نیست؟

 


از سفرۀ قالی‌بافان غافل نشویم. بدانیم که اگر سفره چند صد هزار نفر قالیباف را چنان گستردیم که به طیب خاطر از آن لقمه بردارند کاری کرده‌ایم کارستان وگرنه خطاکاریم.

 


امیدوارم دولتمردان جدید و مجلس‌نشینان این نوشتار را با فحوایی کلی‌تر و به‌سان تلنگری برای سنجش اولویت‌ها بنگرند و در عمل به حمایت از هنر- صنعت دیرسال و بومی فرش دست‌باف این سرزمین بپردازند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۰۵:۳۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

۴۷۰ هزار قالیباف در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند

۴۷۰ هزار قالیباف در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند

 


قالیشویی خواجه عبدالله

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور، اظهارکرد: از ۷۰۰ هزار بافنده حدود ۲۳۰ هزار بافنده تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قراردارند و تعدادی از بافندگان هم تحت پوشش بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر بوده که فاقد پوشش درمانی است.

 


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "عبدالله بهرامی" گفت: تا سال 93 حدود 450 هزارقالیباف تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرارداشتند اما از سال 93 بهانه‌های سازمان تامین اجتماعی شروع شد و به بهانه‌های مختلف بیمه 250 هزار قالیباف قطع شد که درحال حاضر حدود 230 هزار قالیباف درسطح کشوربیمه هستند.

 

 

 

وی، با بیان اینکه دراین چند سال هیچ اقدامی برای برقراری بیمه قطع شده‌ها ازسوی سازمان تامین اجتماعی صورت نگرفته، افزود: چند هزارمیلیارد حق بیمه‌ای که در این چند سال توسط بیمه گذاری که سهم خود را پرداخت کرده و دولت که یارانه را به حساب تامین اجتماعی پرداخت کرده بی اثرشده زیرا بافنده توانایی اینکه بیمه خویش فرما شود را ندارد و تمامی این هزینه‌ها از بین رفته است.

 


مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور، گفت: براساس آمار مرکز ملی فرش تعداد افراد بافنده یک میلیون نفر اعلام شده ولی آمار دقیقی وجود ندارد وباتوجه به کاهش‌هایی که درتولید فرش به وجود آمده‌،خروج اعضا ،عدم صادرات فرش وتعطیلی بسیاری ازکارگاههای بافندگی در دوسال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، 700 هزار بافنده در سراسر کشور فعال هستند.

 

 

 

بهرامی، ادامه داد: از 700 هزار بافنده حدود 230 هزار نفر بیمه هستند و3 سال پیش برای برطرف کردن این نقیصه یک تفاهم نامه با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان وعشایرمنعقد شده و اشخاصی که بیمه ندارند می‌توانند از بیمه اجتماعی این صندوق استفاده کنند.

 


وی، خاطرنشان کرد که 70 درصد حق بیمه این صندوق یارانه دولت است و بافنده درحداکثر حالت ماهانه 95 هزارتومان پرداخت می‌کند که برای مستمری، ازکارافتادگی و بازنشستگی است و فاقد پوشش درمانی است.

 


مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور، گفت: به دلیل اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر و صندوق تامین اجتماعی هر دو متعلق به وزارت تعاون هستند افراد می‌توانند سابقه بیمه خود را تنها یکدفعه از هرکدام این صندوق ها به آن یکی منتقل کنند.

 


بهرامی، با بیان اینکه اتحادیه قراردادی با شرکت بیمه تعاون درخصوص بیمه تکمیل درمان اعضا منعقد کرده است، گفت: به دلیل اینکه صندوق روستایی فاقد پوشش درمانی است برای اعضا بیمه تکمیل درمان خریداری شده که براساس قرارداد منعقد شده 18 درصد فرانشیز اضافه می‌شود تا قالیبافان فاقد بیمه پایه هم بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

 


وی، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی بافندگان پوشش بیمه‌ای است که منجر به ادامه فعالیت آنها دراین بخش می‌شود اگر حمایت از این قشر مولد انجام نشود تعداد بسیاری ازبافندگان از این حرفه کناره گیری خواهند کرد و ایران جایگاه خود در رتبه های برتر دنیا در خصوص فرش را از دست خواهد داد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۴:۰۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

فعالیت ۴۰ کارگاه قالی‌باقی در چهارمحال و بختیاری برای بازسازی عتبات عالیات / ۲۰۰ تخته فرش بافته شد

فعالیت ۴۰ کارگاه قالی‌باقی در چهارمحال و بختیاری برای بازسازی عتبات عالیات / ۲۰۰ تخته فرش بافته شد

قالیشویی حکیمیه

اخبار استانها اخبار چهارمحال و بختیاری

تسنیم

فعالیت 40 کارگاه قالی‌باقی در چهارمحال و بختیاری برای بازسازی عتبات عالیات / 200 تخته فرش بافته شد

گروه استان‌ها- رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۴۰ کارگاه قالی‌بافی عمومی و فردی در استان جهت کمک به بازسازی عتبات عالیات فعال است و تاکنون بالغ‌بر ۲۰۰ تخته فرش توسط بانوان هم‌استانی بافته شده است.

علی کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: ستاد بازسازی عتبات عالیات حدود 18 سال پیش براساس تفکر جهادی تشکیل شد که حاج قاسم سلیمانی با دیدن قبور و حرم ائمه اطهار و مشکلات زیرساختی و بنای آن‌ها و با توجه به کمک‌هایی که مردم در راستای بازسازی و نوسازی این حرم‌ها و قبور انجام می‌دادند تصمیم گرفت ستادی تحت عنوان ستاد عتبات عالیات به منظور انسجام، مدیریت و تمرکز کمک‌ها و نذورات مردمی و بازسازی کارشناسانه و مهندسی حرم و قبور ائمه اطهار ایجاد کند.

 


وی با اشاره به فعالیت‌های گوناگون این ستاد، افزود: صحن حضرت زینب(س) در 168 هزارمترمربع در حال ساخت است که بخشی از پروژه کربلا است و تاکنون بیش از 200 پروژه بازسازی و نوسازی با استفاده از بهترین کارشناسان و مهندسان انجام شده و کمک‌ها از سایر کشورهای مسلمان نیز بوده است چرا که ستاد در کشورهای دیگر نیز دفتر فعال دارد.

 


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در استان 25 موکب ثبت شده دارد که در طول سال نیز فعال هستند و در مواقعی مانند کرونا، سیل، زلزله از امکانات و تحهیزات این موکب‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم از جمله پخت غذای گرم و... استفاده می‌شود.

 


وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال آینده چندین موکب‌ در قالب یک قرارگاه فعالیت خواهند داشت و 3 قرارگاه برای استان چهارمحال و بختیاری در نجف، بین‌راه و کربلا پیش‌بینی شده که انواع خدمات در هر کدام از آن‌ها به صورت تجمیعی ارائه می‌شود.

 


کیانی تشریح کرد: برخی طرح‌های اجرایی از سوی ستاد کشوری ابلاغ و برخی استانی و ابتکاری است که از آن جمله طرح بافت فرش در استان است که از سال 96 آغاز و در حال حاضر 40 کارگاه قالی‌بافی عمومی و فردی در استان فعال است و تاکنون بالغ‌بر 200 تخته فرش توسط بانوان هم‌استانی بافته شده است.

 


وی عنوان داشت: طرح«برکت» برای دومین سال در استان بخصوص شهرستان سامان و بخش زاینده‌رود اجرا و توسط باغداران به منظور پربرکت شدن محصولشان با ارائه بادام و گردو در بسته‌بندی‌های مخصوص انجام می‌شود که سال گذشته گردو و بادام به ارزش 165 میلیون تومان تحویل شد و امسال نیز در روز اربعین باغداران محصولات را به جایگاه تحویل می‌دهند.

 


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تصریح کرد: طرح «دنیای نور» برای افرادی که مایل به پرداخت اقساطی نذورات خود از یک میلیون تومان تا 200 میلیون تومان طی اقساط 60 ماهه و از طریق قرض‌الحسنه رسالت بدون ضمانت انجام و به حساب ستاد عتبات عالیات واریز می‌شود.

 


بیشتر بخوانید

در نشست "نشان ارادت" تلویزیون چه گذشت؟/ از شایعه ممنوع‌التصویری سیدجواد هاشمی تا نمایش نقش حاج قاسم در عتبات عالیات

 


امام جمعه اصفهان: فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات بر خدمت‌رسانی به زائران متمرکز شود

 


سپاه کردستان برای کمک به بازسازی عتبات عالیات پای کار آمد

 


وی از طرح «سند افتخار» خبر داد و گفت: در این طرح هزینه ساخت یک مترمربع از صحن حرم که حدودا 4 میلیون و 200 هزار تومان است توسط فرد تقبل و سند افتخار ساخت آن برای او صادر می‌شود، همچنین طرح«کوثرانه» به منظور جمع‌آوری کمک‌های خرد به شماره حساب ستاد واریز خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۰:۰۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

روند بیمه قالی‌بافان در زنجان بسیار کُند است

رئیس اتحادیه قالی‌بافان زنجان:

روند بیمه قالی‌بافان در زنجان بسیار کُند است

 


قالیشویی فشم

زنجان- نجفی، رئیس اتحادیه قالی‌بافان زنجان با بیان اینکه روند بیمه این قشر بسیار کُند است، گفت: تسهیلات از سقف ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به قالی‌بافان و تولید کنندگان پرداخت می‌شود.

 


قالیشویی شهرک آزادی

اصغر نجفی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قالی بافان برای تولید فرش بیشتر نیاز به حمایت دارند،گفت: متاسفانه در این زمینه فرش بافان به خوبی حمایت نمی شوند.

 


وی از وجود ۶۰ هزار بافنده قالی در استان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد درصد کمی بیمه هستند و قالی بان واقعی بیمه نمی شوند.

 


رئیس اتحادیه بافندگان فرش استان زنجان با بیان اینکه روند بیمه قالی بافان در استان زنجان بسیار کُند است،گفت: متاسفانه تامین اجتماعی در حق قالی بافان ظلم می کند.

 


نجفی با بیان اینکه طی سال گذشته تنها هشت نفر از قالی بافان توسط تامین اجتماعی بیمه شدند،تاکید کرد: اداره فرش استان زنجان با همکاری اتحادیه فرش بافان افرادی را که در این حرفه فعالیت می‌کنند را بیمه می‌کند ولی همکاری تامین اجتماعی خوب نیست.

 


وی گفت: از دولت جدید درخواست می شود نسبت به بیمه قالی بافان همکاری لازم را داشته باشد و روند بیمه قالی بافان را تسریع کند.

 


رئیس اتحادیه فرشبافان استان زنجان با بیان اینکه تسهیلات از سقف ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به قالی بافان و تولید کنندگان فرش دستباف در استان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: قالی‌بافان می توانند به سامانه مشاغل خانگی مراجعه و ثبت نام کنند.

 


نجفی گفت: ثبت نام از اول مهرماه آغاز شده و تسهیلات با کارمزد چهار درصد است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۵:۴۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نکاتی که هنگام خرید تابلو فرش دستباف باید بدانید

نکاتی که هنگام خرید تابلو فرش دستباف باید بدانید

 


شستشوی فرش خارجی

ایلنا

برای دستیابی به متنوع ترین فرش ها و تابلو فرش های دستباف تبریز و اطلاع از قیمت تابلو فرش دستباف ، به وب سایت گالری اصل فرش تبریز مراجعه نمایید.

بهترین متخصص زنان و زایمان تهران

فرش و تابلو فرش دستباف، هنری با قدمت سه هزار ساله در خطه آذربایجان است اما این روزها با صدایی به جز سکوت در بازار و مشکلات گره خورده برای قالی بافان روبه رو نیستیم.

 


اگر گذرتان به بازار و صنایع دستی در خطه آذربایجان افتد بدون شک، محو تماشای گل‌های رنگارنگ فرش دستباف خواهید شد؛ هنر زیباست، اما آنچه که زیبایی دو چندانی بدان می‌بخشد دستان توانگر هنرمندانی است که عمر خود را پشت دار قالی می‌گذرانند.

 


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز: در سطح استان، تنها ۲۰ درصد از بافندگان در حوزه فرش دستباف بیمه هستند؛ فرش دستباف، اصلی‌ترین تولید ملی است با این حال اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی و دست یابی به اقتصاد پایدار هستیم باید توجه جدی به بیمه بافندگان فرش دستباف نشان دهیم.

 


وی افزود: بافندگان فرش دستباف، سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی بوده و در سطح کشور، بیشترین اشتغالزایی در حوزه بخش خصوصی مربوط به فرش دستباف و صنایع بافتنی‌های دستی می‌باشد که در استان ما نیز مضاعف است.

 


فرش و قالی دستباف اصیل تبریز، کاشان یا قم بر اثر پا خوردن، نور و شست‌وشو زیباتر می‌شود و هیچ‌گاه چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد. اگر الیاف فرش با استفاده از مواد طبیعی رنگ شده باشد، هر چه فرش بیشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالی و هنری بیشتری پیدا می‌کند.

 


چرا فرش دستباف بهتر است؟

فرش و تابلو فرش دستباف اصیل تبریز، بر اثر شرایط محیطی و نور و ... هیچ‌گاه کیفیت و چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد. اگر الیاف فرش با استفاده از مواد طبیعی رنگ شده باشد، هر چه فرش بیشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالی و هنری بیشتری پیدا می‌کند.

 


در بافت فرش دستباف از الیاف طبیعی استفاده می‌شود و به همین دلیل در تابستان خنک و در زمستان گرم است. اما فرش ماشینی به خاطر مواد پلاستیکی این ویژگی را ندارد.

 


این را هم به یاد داشته باشید که برخی از الیاف‌های مصنوعی برای کودکان، یا افراد مبتلا به بیماری‌های مانند آسم و آلرژی، حساسیت‌زا و مضر هستند. اما الیاف طبیعی فرش دستباف هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کنند.

 


علاوه بر این‌ها، فرش دستباف به دلیل استفاده از پشم، ابریشم و پنبه الکتریسیته‌ی ساکن تولید نمی‌کند.

 


جذابیت دیگر تابلو فرش ابریشم ، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و آرامش‌بخش آن است که می‌تواند برای هر سبک و سلیقه‌ای مناسب باشد.

 


چگونه کیفیت فرش و تابلو فرش دستباف را تشخیص دهم ؟

بررسی فرش از لحاظ طرح و اندازه (تقارن)

 


برای خرید تابلو فرش باید به اندازه‌های آن توجه کنید. چند سانتی‌متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت‌های بالا و پایین طبیعی است

 


و اصولاً از ویژگی‌های فرش دستباف به شمار می‌رود، پس می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

 


با تا کردن فرش از وسط و روی هم قرار دادن بالا و پایین آن می‌توان تقارن طرح را نسبت به محورهایی که از مرکز فرش می‌گذرند،تشخیص داد.

 


با متر یا خط‌کش مدرج هم می‌توانید فاصله‌ی نقاط مختلف فرش را نسبت به هم بسنجید.

 


اگر فاصله‌ی لبه‌های بالا و پایین قالی تا وسط ترنج، بیش از ۳ سانتی‌متر با هم تفاوت داشته باشد، از ارزش و قیمت قالی کم می‌شود.

 


به تقارن رنگ در اشکال بافته شده در فرش هم توجه کنید. علاوه بر این، دقت کنید موتیف‌ها و اشکال طرح در متن فرش ناتمام گذاشته نشده باشند.

 


هر خط و شاخه‌ای باید شکل و امتداد طبیعی خود را داشته باشد و ناگهان در میان طرح قطع و ناپدید نشده باشد.

 


بررسی کیفیت پرزهای تابلو فرش

پرز فرش باید بادوام، درخشان و انعطاف‌پذیر باشد. فرش‌هایی که پرز آن‌ها نرم است، نسبت به فرش‌هایی با پرز ضخیم، دوام کمتر

 


و تمایل بیشتری به جذب گرد و خاک دارند. پرزهای نرم همچنین به خوبی پرزهای خشن تمیز نمی‌شوند.

 

 

 

 


چطور تعداد گره‌های فرش را بشماریم ؟

 


شمارش دقیق گره‌ها در واحد سطح را به کمک ذره‌بینی می‌توان انجام داد که به یک قاب مدرج به واحدهای اندازه‌گیری (سانتی‌متر یا اینچ) متصل شده است.با این وسیله تعداد گره‌ها را در عرض و طول یک قاب جداگانه از فرش می‌شمارند و در یکدیگر ضرب می‌کنند تا تعداد گره‌های موجود در یک واحد از سطح فرش به دست آید.

 


در شمارش گره‌ها باید خیلی دقت کرد، چون اختلاف شمارش حتی یک یا دو گره، نتیجه‌ی محاسبه‌ی کلی را خراب می‌کند.برای صحت محاسبه بهتر است شمارش گره‌ها را در چند نقطه‌ی مختلف فرش انجام و میانگین آن‌ها را ملاک محاسبه قرار داد.

 


نکته: تراکم قسمت‌های پایین فرش معمولاً بیشتر از قسمت‌های بالایی آن است.

 

 

 

چگونه رج فرش را تشخیص دهیم ؟

رای تعیین گره های فرش ، یک واحد معین از مساحت آن را در پشت قالی و یا قالیچه انتخاب کرده و گره های موجود در آن را می شمارند (این شمارش را می توان در فرش های ریز بافت با کمک ذره بین های مدرج و مخصوص انجام داد).

 


برای تعیین رج فرش ابتدا نقطه ای از پشت فرش را انتخاب کنید و یک سوزن در عرض فرش قرار دهید. سپس توسط یک خط کش از آن سوزن به اندازه ی ۷ سانتیمتر جدا کنید و در نقطه دوم نیز یک سوزن دیگر قرار دهید. حال تعداد گره های موجود در فاصله ی بین دو سوزن را بشمارید. این تعداد گره ها رج فرش را برایتان تعیین می کنند. بدیهی است که یک فرش با کیفیت بالا در نقاط مختلف رجشمار برابری دارد.

 


همچنین فرشی که دارای تعداد گره در طول و عرض آن یکسان است ، نشان است دقت و حوصله ی بافنده آن دارد. فرش ها با توجه به تعداد گره هایشان در واحد سطح درجه بندی های مختلفی دارند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که تعداد گره های یک فرش را چگونه محاسبه می کنند. برای پاسخ به این سوال باید گفت که اصولا یک روش مرسوم برای محاسبه ی تعداد گره های یک فرش وجود دارد. کافیست تعداد گره های موجود در مساحت ۱۰ سانتی متر مربع از فرش را بشمارید. سپس این رقم را در مساحت کل فرش ضرب نمایید.

 

 

 

 


راهنمای خرید فرش و تابلو فرش دستباف مطابق با طراحی داخلی خانه

رعایت برخی اصول در رابطه با انتخاب فرش و دکوراسیون، علاوه بر این که نشانگر ذوق و سلیقه‌ی شما است در دوام و پاکیزگی و نمود هرچه بیشتر فرش هم تاثیر دارد. برای دکوراسیون بهتر، علاوه بر رنگ، باید به بافت، اندازه و طرح فرش توجه کنید.

 


بافت

فرش‌های کم‌دوام، ظریف، ابریشمی، قدیمی، عتیقه یا زمینه روشن را نباید در اتاق نشیمن، نهارخوری و اتاق‌های کودکان قرار داد. محل مناسب برای اینگونه فرش‌ها اتاق پذیرایی، اتاق خواب، کتابخانه و به طور کلی مکان‌های کم رفت و آمد است.

 


اندازه

فرش اتاق نهارخوری باید به اندازه‌ای باشد که پایه‌های صندلی‌های مستقر در اطراف میز نهارخوری کاملا روی آن قرار گیرد. به عبارتی دیگر فرش باید از هر طرف حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از میز نهارخوری باشد.

 


در سالن‌های پذیرایی فرش مقابل مبل‌ها و کاناپه را به‌اندازه‌ای انتخاب می‌کنند که ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداری از سطح آن هم زیر پایه‌های مبل‌ها و کاناپه قرار گیرد. بهتر است مقابل کاناپه و مبل‌ها را با یک جفت قالیچه فرش نکنید، چون از نظر زیبایی تاثیر نامطلوب و ناخوشایندی دارد.

 


در سوی مقابل، به‌جای فرش کردن اتاق خواب با یک تخته فرش بزرگ که به‌اجبار قسمت‌هایی از آن زیر تخت خواب می‌رود، بهتر است از چند تخته قالیچه‌ی کوچک و پاتختی، ترجیحا در رنگ‌های روشن استفاده کنید.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۴:۱۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

نکاتی که هنگام خرید تابلو فرش دستباف باید بدانید

نکاتی که هنگام خرید تابلو فرش دستباف باید بدانید

 


شستشوی فرش خارجی

ایلنا

برای دستیابی به متنوع ترین فرش ها و تابلو فرش های دستباف تبریز و اطلاع از قیمت تابلو فرش دستباف ، به وب سایت گالری اصل فرش تبریز مراجعه نمایید.

بهترین متخصص زنان و زایمان تهران

فرش و تابلو فرش دستباف، هنری با قدمت سه هزار ساله در خطه آذربایجان است اما این روزها با صدایی به جز سکوت در بازار و مشکلات گره خورده برای قالی بافان روبه رو نیستیم.

 


اگر گذرتان به بازار و صنایع دستی در خطه آذربایجان افتد بدون شک، محو تماشای گل‌های رنگارنگ فرش دستباف خواهید شد؛ هنر زیباست، اما آنچه که زیبایی دو چندانی بدان می‌بخشد دستان توانگر هنرمندانی است که عمر خود را پشت دار قالی می‌گذرانند.

 


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز: در سطح استان، تنها ۲۰ درصد از بافندگان در حوزه فرش دستباف بیمه هستند؛ فرش دستباف، اصلی‌ترین تولید ملی است با این حال اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی و دست یابی به اقتصاد پایدار هستیم باید توجه جدی به بیمه بافندگان فرش دستباف نشان دهیم.

 


وی افزود: بافندگان فرش دستباف، سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی بوده و در سطح کشور، بیشترین اشتغالزایی در حوزه بخش خصوصی مربوط به فرش دستباف و صنایع بافتنی‌های دستی می‌باشد که در استان ما نیز مضاعف است.

 


فرش و قالی دستباف اصیل تبریز، کاشان یا قم بر اثر پا خوردن، نور و شست‌وشو زیباتر می‌شود و هیچ‌گاه چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد. اگر الیاف فرش با استفاده از مواد طبیعی رنگ شده باشد، هر چه فرش بیشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالی و هنری بیشتری پیدا می‌کند.

 


چرا فرش دستباف بهتر است؟

فرش و تابلو فرش دستباف اصیل تبریز، بر اثر شرایط محیطی و نور و ... هیچ‌گاه کیفیت و چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد. اگر الیاف فرش با استفاده از مواد طبیعی رنگ شده باشد، هر چه فرش بیشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالی و هنری بیشتری پیدا می‌کند.

 


در بافت فرش دستباف از الیاف طبیعی استفاده می‌شود و به همین دلیل در تابستان خنک و در زمستان گرم است. اما فرش ماشینی به خاطر مواد پلاستیکی این ویژگی را ندارد.

 


این را هم به یاد داشته باشید که برخی از الیاف‌های مصنوعی برای کودکان، یا افراد مبتلا به بیماری‌های مانند آسم و آلرژی، حساسیت‌زا و مضر هستند. اما الیاف طبیعی فرش دستباف هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کنند.

 


علاوه بر این‌ها، فرش دستباف به دلیل استفاده از پشم، ابریشم و پنبه الکتریسیته‌ی ساکن تولید نمی‌کند.

 


جذابیت دیگر تابلو فرش ابریشم ، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و آرامش‌بخش آن است که می‌تواند برای هر سبک و سلیقه‌ای مناسب باشد.

 


چگونه کیفیت فرش و تابلو فرش دستباف را تشخیص دهم ؟

بررسی فرش از لحاظ طرح و اندازه (تقارن)

 


برای خرید تابلو فرش باید به اندازه‌های آن توجه کنید. چند سانتی‌متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت‌های بالا و پایین طبیعی است

 


و اصولاً از ویژگی‌های فرش دستباف به شمار می‌رود، پس می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

 


با تا کردن فرش از وسط و روی هم قرار دادن بالا و پایین آن می‌توان تقارن طرح را نسبت به محورهایی که از مرکز فرش می‌گذرند،تشخیص داد.

 


با متر یا خط‌کش مدرج هم می‌توانید فاصله‌ی نقاط مختلف فرش را نسبت به هم بسنجید.

 


اگر فاصله‌ی لبه‌های بالا و پایین قالی تا وسط ترنج، بیش از ۳ سانتی‌متر با هم تفاوت داشته باشد، از ارزش و قیمت قالی کم می‌شود.

 


به تقارن رنگ در اشکال بافته شده در فرش هم توجه کنید. علاوه بر این، دقت کنید موتیف‌ها و اشکال طرح در متن فرش ناتمام گذاشته نشده باشند.

 


هر خط و شاخه‌ای باید شکل و امتداد طبیعی خود را داشته باشد و ناگهان در میان طرح قطع و ناپدید نشده باشد.

 


بررسی کیفیت پرزهای تابلو فرش

پرز فرش باید بادوام، درخشان و انعطاف‌پذیر باشد. فرش‌هایی که پرز آن‌ها نرم است، نسبت به فرش‌هایی با پرز ضخیم، دوام کمتر

 


و تمایل بیشتری به جذب گرد و خاک دارند. پرزهای نرم همچنین به خوبی پرزهای خشن تمیز نمی‌شوند.

 

 

 

 


چطور تعداد گره‌های فرش را بشماریم ؟

 


شمارش دقیق گره‌ها در واحد سطح را به کمک ذره‌بینی می‌توان انجام داد که به یک قاب مدرج به واحدهای اندازه‌گیری (سانتی‌متر یا اینچ) متصل شده است.با این وسیله تعداد گره‌ها را در عرض و طول یک قاب جداگانه از فرش می‌شمارند و در یکدیگر ضرب می‌کنند تا تعداد گره‌های موجود در یک واحد از سطح فرش به دست آید.

 


در شمارش گره‌ها باید خیلی دقت کرد، چون اختلاف شمارش حتی یک یا دو گره، نتیجه‌ی محاسبه‌ی کلی را خراب می‌کند.برای صحت محاسبه بهتر است شمارش گره‌ها را در چند نقطه‌ی مختلف فرش انجام و میانگین آن‌ها را ملاک محاسبه قرار داد.

 


نکته: تراکم قسمت‌های پایین فرش معمولاً بیشتر از قسمت‌های بالایی آن است.

 

 

 

چگونه رج فرش را تشخیص دهیم ؟

رای تعیین گره های فرش ، یک واحد معین از مساحت آن را در پشت قالی و یا قالیچه انتخاب کرده و گره های موجود در آن را می شمارند (این شمارش را می توان در فرش های ریز بافت با کمک ذره بین های مدرج و مخصوص انجام داد).

 


برای تعیین رج فرش ابتدا نقطه ای از پشت فرش را انتخاب کنید و یک سوزن در عرض فرش قرار دهید. سپس توسط یک خط کش از آن سوزن به اندازه ی ۷ سانتیمتر جدا کنید و در نقطه دوم نیز یک سوزن دیگر قرار دهید. حال تعداد گره های موجود در فاصله ی بین دو سوزن را بشمارید. این تعداد گره ها رج فرش را برایتان تعیین می کنند. بدیهی است که یک فرش با کیفیت بالا در نقاط مختلف رجشمار برابری دارد.

 


همچنین فرشی که دارای تعداد گره در طول و عرض آن یکسان است ، نشان است دقت و حوصله ی بافنده آن دارد. فرش ها با توجه به تعداد گره هایشان در واحد سطح درجه بندی های مختلفی دارند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که تعداد گره های یک فرش را چگونه محاسبه می کنند. برای پاسخ به این سوال باید گفت که اصولا یک روش مرسوم برای محاسبه ی تعداد گره های یک فرش وجود دارد. کافیست تعداد گره های موجود در مساحت ۱۰ سانتی متر مربع از فرش را بشمارید. سپس این رقم را در مساحت کل فرش ضرب نمایید.

 

 

 

 


راهنمای خرید فرش و تابلو فرش دستباف مطابق با طراحی داخلی خانه

رعایت برخی اصول در رابطه با انتخاب فرش و دکوراسیون، علاوه بر این که نشانگر ذوق و سلیقه‌ی شما است در دوام و پاکیزگی و نمود هرچه بیشتر فرش هم تاثیر دارد. برای دکوراسیون بهتر، علاوه بر رنگ، باید به بافت، اندازه و طرح فرش توجه کنید.

 


بافت

فرش‌های کم‌دوام، ظریف، ابریشمی، قدیمی، عتیقه یا زمینه روشن را نباید در اتاق نشیمن، نهارخوری و اتاق‌های کودکان قرار داد. محل مناسب برای اینگونه فرش‌ها اتاق پذیرایی، اتاق خواب، کتابخانه و به طور کلی مکان‌های کم رفت و آمد است.

 


اندازه

فرش اتاق نهارخوری باید به اندازه‌ای باشد که پایه‌های صندلی‌های مستقر در اطراف میز نهارخوری کاملا روی آن قرار گیرد. به عبارتی دیگر فرش باید از هر طرف حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از میز نهارخوری باشد.

 


در سالن‌های پذیرایی فرش مقابل مبل‌ها و کاناپه را به‌اندازه‌ای انتخاب می‌کنند که ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداری از سطح آن هم زیر پایه‌های مبل‌ها و کاناپه قرار گیرد. بهتر است مقابل کاناپه و مبل‌ها را با یک جفت قالیچه فرش نکنید، چون از نظر زیبایی تاثیر نامطلوب و ناخوشایندی دارد.

 


در سوی مقابل، به‌جای فرش کردن اتاق خواب با یک تخته فرش بزرگ که به‌اجبار قسمت‌هایی از آن زیر تخت خواب می‌رود، بهتر است از چند تخته قالیچه‌ی کوچک و پاتختی، ترجیحا در رنگ‌های روشن استفاده کنید.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۴:۰۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

قالی بافان زنجانی تسهیلات ارزان قیمت دریافت می کنند

رئیس اداره فرش سازمان صمت زنجان:

قالی بافان زنجانی تسهیلات ارزان قیمت دریافت می کنند

 


قالیشویی نارمک

 


زنجان-رئیس اداره فرش سازمان صمت زنجان گفت: در راستای توسعه تولید فرش دستباف قالی بافان زنجانی تسهیلات ارزان قیمت دریافت می کنند.

 

 

 

 


محسن جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود ۶۰ هزار بافنده قالی در استان زنجان خبر داد و گفت: از این تعداد تنها پنج هزار نفر بیمه هستند.

بهترین مشاور و روانشناس تهران

وی از پرداخت تسهیلات به قالی بافان در استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: از اول مهرماه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در استان آغاز می‌شود.

 


رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان گفت: قالی بافان زنجانی می‌توانند در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کرده و تسهیلات لازم را از ۱۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان را با کارمزد چهار درصد دریافت کنند.

 


جعفری تاکید کرد: تسهیلات بالا به تولید کنندگان قالی در استان زنجان پرداخت می‌شود تا بتوانند فعالیت خود را توسعه بدهند.

 


وی افزود: هدف از پرداخت این تسهیلات افزایش تولید فرش دستباف و ایجاد اشتغال برای قالی بافان است چرا که به علت ورود ویروس کرونا فعالیت کار گاه‌های فرش در استان بسیار کمرنگ شده است.

 


رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان تصریح کرد: قالی بافان در زمان مقرر به سامانه مراجعه و برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۰:۵۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟

چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟

 


قالیشویی شمیرانات

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» اگرچه رژ لب مورد علاقه شما ممکن است روی صورت تان عالی به نظر برسد، اما احتمالاً روی فرش اصلا خوب به نظر نمی رسد!

 


اگر رژلب به طور تصادفی از دست خودتان یا کودک بازیگوش تان بر روی فرش افتاده و بر روی آن راه رفته اید و در الیاف فرش ساییده شده است، سریعاً اقدام به برداشتن آن کنید. هرچه زودتر تلاش برای پاک کردن لکه را شروع کنید، حذف آن راحت تر خواهد بود.

 


چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟

 


از لکه بر یا شامپو فرش استفاده کنید

 


برای تمیز کردن لکه رژلب از روی فرش، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

 


1.ابتدا تکه های بزرگ رژ را از روی فرش بردارید

 


برای این کار می توانید از یک قاشق یا چاقوی کره خوری کند استفاده کنید. سعی کنید از هل دادن قطعات به داخل الیاف فرش جلوگیری کنید.

 


چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟

 


2.از لکه بر یا شامپوفرش استفاده کنید

لکه های رژ لب با دارا بودن چربی به الیاف فرش متصل می شوند، بنابراین شما به یک محصول تمیز کننده نیاز دارید که چربی یا روغن موجود در رژلب را حل کند. برای این منظور می توانید از لکه بر یا شامپو فرش استفاده کنید. با این حال از آن جایی که ممکن است استفاده از مواد شیمیایی، رنگ فرش شما را تغییر دهند، بنابراین بهتر است ابتدا محصول مورد نظر را در گوشه ای از فرش خود آزمایش کنید. محصول تمیز کننده را به گوشه ای که خارج از دید است روی فرش بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس قبل از خشک شدن محلول بر روی فرش، با یک پارچه آن را تمیز کنید. اگر تغییر رنگ شدید است، از محصول دیگری استفاده کنید و یا از خدمات قالیشویی در نیاوران دراینجا کمک بگیرید.

 


3.با محصول انتخابی، لکه را پاک کنید

محصول مورد نظر را با کمی آب مخلوط کرده و به کمک یک اسفنج یا پارچه تمیز بر روی لکه بمالید.

 


به یاد داشته باشید که اسفنج را مکرراً روی لکه فشار دهید و در صورت کثیف شدن پارچه از سمت تمیز آن کار را ادامه دهید. از مالیدن الیاف فرش خودداری کنید، زیرا ممکن است رژ لب بیشتر به الیاف نفوذ کند یا حتی آن را در منطقه وسیع تری پخش کند. بسته به محصول تمیز کننده، مقداری از رژ لب و آثار لکه آن، در این مرحله از بین می رود.

 


در روش دیگر، می توانید محصول تمیز کننده را داخل یک بطری اسپری بریزید و بر روی فرش خود اسپری کنید. سپس 5 دقیقه زمان بدهید و به کمک دستمال لکه را پاک کنید. این روش ممکن است در از بین بردن لکه موثرتر باشد، اما احتمالا خطر بیشتری برای تغییر رنگ فرش شما دارد.

 


چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟

 


4.اگر لکه هنوز از بین نرفته است، مرحله 3 را تکرار کنید

 


در صورتی که هنوز لکه رژلب و یا آثار آن بر روی فرش دیده می شود، مرحله 3 را تکرار کنید. اگر قسمت بیشتری از لکه پاک شده است، اسفنج یا پارچه را بشویید یا از یک پارچه تمیز استفاده کنید. سپس مقدار بیشتری از همان محصول تمیز کننده را بر روی پارچه ریخته و لکه را پاک کنید. احتمالا 2 یا 3 بار انجام دادن این مرحله، لکه را به طور کامل از بین می برد.

 


اگر پیشرفت چشمگیری در پاک شدن لکه مشاهده نکردید، از تکرار کار بپرهیزید و از خدمات شستشوی فرش دستباف قالیشویی الهیه استفاده کنید.

 


5.از تمیز کننده استفاده کنید

محصول تمیز کننده استفاده شده و باقی مانده لکه را بشویید تا محصول شیمیایی از فرش خارج شود و به الیاف فرش آسیب نرساند.

 


مقدار کمی مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی را با آب گرم مخلوط کنید. به کمک یک دستمال سفید محلول را به کمک دستمال بر روی فرش بمالید.

 


ابتدا مواد شوینده را بررسی کنید. از استفاده از محصولاتی که حاوی لانولین یا سفید کننده هستند اجتناب کنید، زیرا ممکن است به فرش شما آسیب برسانند. اگر مطمئن نیستید، مایع شوینده را نیز ابتدا در ناحیه ای غیرقابل مشاهده از فرش، مانند گوشه ای که معمولاً زیر مبلمان قرار دارد، آزمایش کنید.

 


6.محل را آبکشی کنید

یک ظرف از آب خنک و تمیز پر کنید. به کمک یک اسفنج یا دستمال تمیز آب را به محل لکه بمالید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه و مواد شوینده کاملا تمیز شوند.

 


7.محل لک شده فرش را خشک کنید

یک حوله یا یک پارچه تمیز و خشک بردارید و تا آن جا که می توانید لکه را خشک کنید. آب اضافی درون الیاف فرش بایستی به طور کامل خارج شود تا از پوسیدگی و کپک زدن فرش جلوگیری شود.

 


پس از اینکه محل را کاملا خشک کردید، چند دستمال کاغذی را روی محل مورد نظر قرار دهید و سپس یک جسم سنگین مانند کتاب بر روی آن ها قرار دهید و منتظر بمانید تا فرش کاملا خشک شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۲:۱۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

از هم پاشیدگی تار و پود فرش ایرانی

جریان سازی های سوء استفاده رقبا از تضعیف دستباف های داخلی در بازا رهای جهانی در گفتگوی «شروع»‌با کارشناس تأکید شد؛

از هم پاشیدگی تار و پود فرش ایرانی

رنگبرداری فرش دستباف

صنعت فرش ایران یکی از محل‌های درآمد ارزی غیرنفتی برای کشور بود که در حال حاضر با رکود خود وضعیت معیشتی میلیون‌ها فعال این صنعت را تهدید کرده است به طوری که دیگر فرش‌های ایرانی بازار‌های جهانی را یکی پس از دیگری از دست داده‌اند.

فیزیوترانی قیطریه

به گزارش شروع آنلاین بازار جهانی فرش دستباف در جهان در رکود به سر می‌برد و حالا با توجه به شیوع کرونا، عدم ورود تجار خارجی به کشور، افزایش نرخ مواد اولیه، عدم برگزاری نمایشگاه، حضور دلالان و تحریم‌های داخلی(وضع قوانین دست و پاگیر مخل صادرات) و خارجی(نقل و انتقال مالی بین کشورها) فرش‌های خوش‌رنگ و نگار دستباف ایرانی مشتری چندانی ندارد و به ناچار، تولیدات و هنر سرانگشتان رفوگران و فرشبافان با نقش‌هایی همچون ریزماهی گرفته تا لچک، ترنج و خشتی در کنج پستوها و زیرزمین‌ها غبار می‌خورد، این در حالی است که چندی پیش عکس ملکه انگستان در کاخ سلطنتی بریتانیا نشان می‌دهد فرش ایرانی در کاخ قرار دارد اما این روزها بی‌توجهی به این صنعت باعث مشکلات زیادی شده است.

افزایش۴۰ درصدی قیمت تمام شده

رئیس اتحادیه تعاونی فرش دستباف با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده فرش دستباف گفت: ما از بیرون تحریم شدیم و بانک مرکزی با سیاست رفع تعهد ارزی، صادرات فرش را از داخل کشور تحریم کرد.عبدالله بهرامی در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف، اظهار داشت: اگرچه از سال ۹۷ فرش دستباف مورد تحریم آمریکا قرار گرفت اما این تحریم می‌توانست فقط ۲۰ درصد صادرات را مختل کند در حالی که صادرات فرش دستباف طی این سال‌ها به یک دهم رسیده است و ۸۰ درصد مشکلات را مسئولان داخلی به وجود آوردند.رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران افزود: طی سالیان گذشته صادرات فرش دستباف ایرانی بین ۴۰۰ تا ۱.۲ میلیارد دلار بود اما این ارقام به ۵۰ تا ۸۰ میلیون دلار رسیده است. طی ۵ ماه نخست امسال نیز صادرات فرش فقط ۱۵ میلیون دلار بود که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار برسد. حتی نمایشگاه فرش دستباف که طی ۲۹ سال گذشته همواره برگزار شده، امسال به دلیل کرونا لغو شد.وی با بیان اینکه بازار داخل نیز همراه با بازار خارجی دچار رکود شده است، به مهر گفت : صادرکننده انگیزه‌ای برای صادرات ندارد و هیچ گونه تسهیلات حمایتی و مشوقی به این بخش تعلق نگرفته است. همچنین ما بارها اعتراض کردیم که سیاست رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش لغو شود و یا تغییر کند زیرا اولاً اختلاف مبلغ ریالی دلار آزاد با نیمایی زیاد است و همچنین صادرات فرش با صادرات سایر کالاها فرق می‌کند. فرش عموماً به صورت امانی صادر می‌شود و خریدار در همان لحظه پول نمی‌دهد. ممکن است فرش برگشت داده شود و یا از کشوری به کشور دیگر ارسال شود. به هر حال تاکنون توجهی به این اعتراضات نشده است.بهرامی گفت: در کنار این مشکل، قیمت مواد اولیه نیز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌ای که قیمت تمام شده نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است. خریدار خارجی نمی‌تواند این افزایش قیمت را درک کند از این رو رقبا مشتریان فعلی و آینده ایران را از آن خود می‌کنند.رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران اظهار داشت: همچنین مشکلات مربوط به تولید و نبود تسهیلات، موجب شده طراحان ایرانی به کشورهای پاکستان و ترکیه مهاجرت کنند.وی افزود: متأسفانه به دلیل نبود رانت در حوزه فرش دستباف، سرمایه گذاری در این بخش انجام نشد و برای دولت‌ها نیز حمایت از فرش دستباف در اولویت نبود و ما به راحتی جایگاه جهانی خود را از دست دادیم و اگر این روند تداوم یابد در آینده دیگر اثری از فرش دستباف ایرانی در دنیا وجود نخواهد داشت.

سیاست رفع تعهد ارزی باید تعیین تکلیف شود

بهرامی گفت: دولت سیزدهم باید سه موضوع را در دستور کار قرار دهد. موضوع نخست تعیین تکلیف رفع تعهد ارزی است. ما از بیرون تحریم شدیم و بانک مرکزی با این بخشنامه صادرات فرش را از داخل کشور تحریم کرد.وی افزود: مساله سوم لزوم اعطای تسهیلات کم بهره به قالیباف است. قالیباف نمی‌تواند تسهیلات با نرخ‌های ۲۰ تا ۳۰ درصد بگیرد.وی گفت: موضوع سوم نیز توسعه فراوری پشم است. ما پتانسیل زیادی در حوزه پشم و ابریشم داریم و می‌توانیم همچون گذشته تولیدکننده و صادرکننده در این بخش باشیم نه واردکننده.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۰۸:۰۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

افزایش رغبت دختران روستایی برای ورود به طرح توسعه مشاغل خانگی

افزایش رغبت دختران روستایی برای ورود به طرح توسعه مشاغل خانگی

قالیشویی لواسان

ایسنا/گیلان پیشران توسعه مشاغل خانگی شهرستان رشت گفت: رغبت دختران و زنان روستایی برای ورود به طرح توسعه مشاغل خانگی از جمله رشتی دوزی و قالی بافی افزایش یافته است.

 


مرضیه قهوه چی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه صنایع دستی شهرستان رشت بسیار زیبا هستند و باید به دنیا شناسانده شوند، اظهار کرد: بازار فروش این محصولات خوب بود اما پس از شیوع بیماری کرونا کم رونق شده است.

 


وی افزود: اغلب محصولات در داخل استان به فروش می رسند و تلاش داریم به دیگر استان‌ها محصولاتمان را معرفی کنیم.

 


قهوه چی خاطرنشان کرد: رشتی دوزی از جمله هنرهای زیبای شهرستان رشت که مغفول مانده است این در حالیست که با توسعه بازارهای هدف می توان درآمد خوبی را از فروش آن نصیب فعالان این عرصه کرد.

 


وی ادامه داد: مواد اولیه رشتی دوزی نیاز به ابریشم های طبیعی دارد و معمولا این مواد از تبریز تهیه می شد اما اخیرا از ابریشم استان گیلان نیز بهره بیشتری گرفته می شود.

 


این پیشران توسعه مشاغل خانگی شهرستان رشت اضافه کرد: زنان و دختران روستایی در سال های اخیر تمایل بیشتری برای ورود به چنین هنرها و دیگر مشاغل خانگی دارند و باید با حمایت از آنها شاهد توسعه رشتی دوزی در رشت شویم.

 


وی از توجه سازمان جهاد انشگاهی گیلان قدردانی کرد و گفت: این سازمان با اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان بازارهای هدف صنایع دستی استان از جمله رشتی دوزی و فرش بافی را در این شهرستان رواج داده است.

 


قهوه چی به برگزاری نمایشگاه‌ها برای پیشرانان و هنرمندان صنایع دستی توسط جهاد دانشگاهی گیلان اشاره کرد و افزود: با مشارکتی که به همت جهاد دانشگاهی در نمایشگاه ها داشتیم زمینه فروش بیشتر محصولات فراهم شد و امیدواریم تدوام این امر را شاهد باشیم.

 


وی یادآور شد: عضو سامانه پیشه هستم اعضای این سامانه نتایج موفقی را کسب کردند و هم اکنون در حال طراحی وب سایت هستیم و امیدواریم بیش از پیش، هنرمندان در بخش مشاغل خانگی مورد توجه مسئولین ذیربط قرار بگیرند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۲:۳۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)